Regeringens förslag till klimatpolitik väl avvägd – nu förutsätter vi en "skrotmorot" i budgetpropositionen.

När det gäller det som berör personbilstrafiken är regeringens förslag ganska väl avvägda och kommer att medverka till en fortsatt klimanpassning av bilarna. Miljöbilarna kommer att få en fortsatt stimulans genom förslaget om fordonsskattebefrielse i fem år, vilket är en viktig signal nu när miljöbilsrabatten försvinner.
För "vanliga" bilar vill regeringen visserligen höja den s k 15 kronan i fordonsskatten till 20 kr. Samtidigt kommer den att börja beräknas från 120 g i stället för 100 g, vilket gör förslaget relativt neutralt. Dieselbränslet kommer att få höjd skatt men detta jämnas ut med en sänkning av fordonsskatten.

Vad vi behöver just nu är en ordentlig skrotmorot för att få bort de äldsta bilarna och samtidigt stimulera till köp av nyare. - Jag förutsätter att regeringen kommer med förslag om det i budgetpropositionen som kommer i april, säger Charlie Magnusson, informationschef på MRF i en kommentar.

Det är bra att regeringen nu tydligt deklarerar att klimatpolitikens styrmedel ska vara breda och likformiga. Detta var det centrala i FN:s klimatpanels (IPCC) vetenskapliga underlag kring hur klimatpolitik bör bedrivas, men har hittills mött hårt motstånd i Sverige. En bilist betalar i dag över 3 kr/kg koldioxid medan priset för att släppa ut koldioxid utanför vägtransportsektorn endast är igenomsnitt drygt 10 öre/kg p.g.a. de omfattande undantag och nedsättningar som finns.
Det är viktigt att regeringen fortsätter på den inslagna vägen med likformiga styrmedel och inför rättvisa skatter på koldioxidutsläpp för alla sektorer, däribland flyget, då kan klimatmålen nås på ett effektivt sätt - precis som IPCC visat, avslutar Charlie Magnusson.

För ytterligare information kontakta.

Charlie Magnusson 089-701 63 16 eller 0730-27 64 00