Rätt tid köpa begagnad bil

Det prisfall man kan avläsa i Autovistas senaste lista, 9,2 %, är det största på många år

Autovistas senaste prislista, nr 1-2009, visar prisutvecklingen på begagnade bilar sedan december 2008. Det många redan "känt av" visar sig tydligt i statistiken.
Det prisfall vi kan avläsa i listan, 9,2 %, är det största vi sett på många år, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF. Förmodligen inte sedan nybilsaccisens borttagande i mitten på 90-talet har vi haft en så stor nedgång på så kort tid.

Det är en kedja av händelser som bidragit till det hela. Bakomliggande orsaker är naturligtvis finanskrisen och bilkrisen. Vi fick under hösten en försvagning i efterfrågan på nya bilar vilket tvingade fram kampanjer och utförsäljningar. Detta har i sin tur även pressat ner begagnatpriserna. Dessutom har många handlare haft ett behov av att justera ner sina relativt stora begagnatlager, vilket tillsammans med en svag efterfrågan medfört ytterligare prissänkningar på begagnat.

Men läget börjar nu bli annorlunda, säger Ulander. Det känns som att priserna planar ut och vi kan nog inte förvänta oss någon fortsatt stor prissänkning framöver. Det är dessutom så att nyimporterade nya bilar kan komma att prishöjas på grund av den svaga svenska valutan. Följsamheten mellan nytt och begagnat leder då till att i första hand nyare begagnade också kan följa med upp.

Vi får nu även betydligt positivare rapporter och signaler från MRF-handlarna. Försäljningen av begagnat ökar och lagren sjunker. Vi ser även att antalet utannonserade bilar på internet har sjunkit.

Vissa handlare spår till och med att attraktiva modeller kan bli bristvara längre fram under året. Ytterligare ett kvitto på att de svenska begagnatpriserna nu ligger nere på attraktiva nivåer är att exporten av bilar har ökat markant.

Dessutom har svensken fått mer pengar i lönekuvertet sedan nyår och räntorna är mycket låga. Sammantaget, den som planerar att köpa begagnad bil och vill ha ett stort urval och låga priser bör nog inte vänta för länge.

För ytterligare information kontakta:

Tomas Ulander Bilhandelsansvarig på MRF:
08-7016322 eller 070-323 02 10