MRFs stora pris – fem slutkandidater är klara

MRFs stora pris – fem slutkandidater är klara

Juryn för MRFs stora pris har tagit fram 5 slutkandidater bland alla nominerade. Vinnaren kommer att presenteras den 28 oktober på Bilens dag.

Ett pris på 30 000 Sek som delas ut till person eller organisation/företag som främjat utvecklingen av bilbranschen för en ökad mobilitet, funktioner för bättre resursutnyttjande och hållbarhet, ökad kunskap för flera eller förenklingar för personer i deras bilvardag.

De fem slutkandidaterna är:

Maria Börjesson, professor VTI

Jonas Eliasson, professor

Peder Blohm Bokenhielm, bensinupproret 2.0

Edströmska Gymnasiet, Västerås med rektor Peter Stenberg

Lars Beckman, riksdagsman

Motiveringarna är citat från de som nominerat

Maria Börjesson, professor VTI
Hon går emot den gängse strömmen i akademin och vågar lyfta fram bilens roll i samhället och för att hon så pedagogiskt förklarar varför bilen och den enskilda mobiliteten är viktig.

Jonas Eliasson, professor
Han har på flera olika ledande positioner varit tydlig och drivande med att framföra fakta om samhällsekonomiska effekter av olika beslut inom trafiksektorn. Detta trots detta gått emot den rådande - och tyvärr trafikfientliga - ordningen.

Peder Blohm Bokenhielm, bensinupproret 2.0
Har sällan skådat en sådan jordnära och vänlig person, en eldsjäl utöver det vanliga!
Peder är ju vår frontfigur som står upp för vad andra inte vågar och gör det otroligt bra! Med över 640,000 medlemmar på fb samt startat föreningen Uppror med över 4000 medlemmar.

Edströmska Gymnasiet, Västeråsmed rektor Peter Stenberg
Peter har med engagemang och uthållighet vänt en negativ trend såväl bland personalen som hos elever och inte minst i samarbetet med branschen till en mycket positiv utveckling.

Tillsammans med sin ledningsgrupp (biträdande rektorer) har han genomfört en omorganisation, infört en leaninspirerad ledningsstruktur som lyft personalen från en grupp med lågt engagemang till ett team med framtidstro och initiativkraft. Vilket inneburit ett större engagemang för eleverna och ett utvecklande samarbete med branscherna och branschföretagen.

Ett större engagemang för eleverna innebär motiverade elever som vill lära, ta till sig nya kunskaper och framför allt bli mer anställningsbara/utvecklingsbara när de efter avlagd examen söker sig till branschen.

Att Edströmska Gymnasiet var bland de första (tredje) fordonsgymnasierna som certifierade sig till MBC, MotorBranschCollege, hör givetvis till bilden. Samarbetet med branschen i såväl programråd, MBC-grupp som rådgivande styrelse har fördjupats. Motorbranschens synpunkter och behov tillvaratas på ett föredömligt sätt.

Till höstterminens start var det rekord på antal sökande, alla kom inte in, trots utökade klasser och meritvärdet höjdes väsentligt. Ett tecken på att Edströmska Gymnasiet är väl etablerad som en skola med gott ryckte och en skola som levererar en grundutbildning med mycket goda möjligheter till anställning och jobb.

Lars Beckman, riksdagsman
Lars har visat ett stort engagemang för bilen i samhället och framförallt bilen som den enda tänkbara transportlösningen utanför storstäderna. Han har dessutom varit en av de mest drivande när det gäller att få igång Riksdagens Bilnätverk, ett nätverk som inom riksdagen arbetar med bil- och vägfrågor.

Juryn består av Martin Sköld, Docent och författare med stort intresse för bilbranschen, Ewa Björling, tidigare Handels- och Nordisk samordningsminister med stort bilintresse, Johan Grape, konceptkreatör, företagsledare och bilentusiast, Tommy Letzén, VD MRF (ordf)

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 980 huvudföretag och 543 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 120 miljarder kronor och sysselsatte cirka 40 000 personer.