MRF kommenterar den nya internetsajten - Bilskojare.se

MRF kommenterar den nya internetsajten - Bilskojare.se

Enligt en artikel i tidningen Metro, 2005-01-24, kommer tre privatpersoner från Skåne att starta en ny sajt, bilskojare.se, där tanken är att lägga ut namn på bilföretag som anmälts till Allmänna Reklamationsnämnden. Personerna bakom sajten vill vara anonyma men idén sägs ha sitt ursprung i missnöje med köp av en importerad bil såld av en privatförmedlare. MRFs Bilhandelsansvarige Tomas Ulander säger: - Det är inte fel att upplysa bilköparna om riskerna med att köpa privatimporterat och att namnge bilfirmor som inte följer Allmänna Reklamationsnämndens beslut. Men en sådan lista finns redan, den så kallade ”svarta listan”, som tidningen Råd & Rön publicerar. - Men att publicera namn på företag bara för att de är anmälda till ARN tycker vi är fel. Vi har ju en princip i Sverige att inte döma någon förrän vederbörande har prövats och befunnits skyldig. Ibland tar ju även köpare och säljare ett gemensamt beslut att låta nämnden pröva en tvist för att få en opartisk bedömning. - Man måste ju även ta hänsyn till bilföretagets totala försäljning. Säljer man väldigt många bilar finns naturligtvis risken att man hamnar i ARN fler gånger än en som säljer väldigt få bilar. Men man behöver ju inte ha sämre kvalitet och kundbehandling för det. - Det är dessutom så att av de ärenden där MRF-företag förekommer blir det helt bifall bara i några procent av ärendena. Händer det aldrig att ett MRF-företag hamnar på ”svarta listan”? -Nej, säger Tomas Ulander. Inom MRF har vi ju det s.k. kallade kundskyddet som innebär att MRF centralt ersätter konsumenten, om någon handlare inte skulle följa nämndens beslut, vilket är mycket ovanligt. Därefter vidtar i så fall en diskussion med handlaren om hans fortsatta medlemskap i förbundet. För ytterligare information kontakta Tomas Ulander 08-7016322