Mercedes kommersiella fordon i topp på MRF:s GA-enkät

För femte året i rad kammar Mercedes-Benz hem segern i MRF:s generalagentenkät, den här gången i form av kommersiella fordon, som bedömts separat i år. Mercedes personbilar knep brons. Däremellan på andra plats kom Volvo personbilar.

På garantiområdet briljerar Mercedes kommersiella fordon. På åtta av nio frågor är man etta. Mercedes är enda generalagent där handlarna är nöjda när det gäller frågor om ersättning för

Det är tjugonde året som Sveriges märkesåterförsäljare betygssätter sina generalagenter på över 125 punkter som påverkar hela verksamheten; bilhandel, verkstad och reservdelar. Resultaten är tydliga speglingar av styrkor och svagheter hos de 27 största svenska generalagenterna.

• Sett över hela tjugoårsperioden, så har Volvo personbilar bästa snittplaceringen, tätt följda av BMW och Hyundai, säger Johan Holmqvist, som är ansvarig på MRF för enkäten.
  • Det är ju främst genom sin uppbyggnad, kontinuitet och höga svarsfrekvens som GA-enkäten har fått sin position. Genom åren har GA-enkäten blivit ett viktigt förbättringsverktyg när det gäller samarbetet mellan återförsäljarföreningarna och generalagenterna, avslutar Johan.

Som branschorganisation lägger MRF stor vikt vid en bra fungerande affärsrelation byggd på en ömsesidig, öppen och konstruktiv dialog mellan generalagent och märkesåterförsäljare.

Hela enkätresultatet och kommentarer finns på www.ga.mrf.se

Dokument: Hela rankinglistan 2015

För ytterligare information kontakta Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på MRF

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har ca 1200 medlemsföretag i Sverige, vilka omsätter över 100 miljarder kr/år.