Guld igen till Mercedes

Mercedes ligger fortfarande i topp och Volvo personbilar har hoppat upp ett snäpp till en andraplats. Volkswagen Transportbilar har tagit sig upp på pallplats från att ha legat på nionde plats i fjol. Det resultatet framkom när Motorbranschens Riksförbund, MRF för 17e gången presenterade sin Generalagentsenkät.

-       Vi har jobbat ihop med våra återförsäljare, det är viktigt att vi har ett pålitligt samarbete och god kommunikation", säger Jörg Himmelman Vd Mercedes-Benz Sverige AB, i en kommentar till förstaplatsen.

Undersökningen har genomförts av TNS Sifo bland de av MRF:s medlemsföretag som har komplett verksamhet. Enkäten omfattar i år det 28 största generalagenterna i Sverige och innehåller totalt 129 frågor om hur återförsäljarna tycker att generalagenten sköter sina uppgifter.

-       Ett frågeområde som får lågt betyg av återförsäljarna är det om lönsamhet, här finns det mycket kvar att arbeta på säger Jan Bergh, bilhandelsansvarig på MRF och ”general” för undersökningen.

Bilaga: Hela rankinglistan

Jan Bergh, bilhandelsansvarig på MRF

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har ca 1200 medlemsföretag i Sverige, vilka omsätter över 100 miljarder kr/år.