Försiktig optimism inom MRFs begagnathandel

De signaler vi får från MRF-handlarna tyder på att en viss förbättring skett inom begagnatförsäljningen under januari, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF. Försäljningen har ökat och lagren har minskat. Flera faktorer har samverkat till detta. En svag nybilsförsäljning har lett till att färre bilar bytts in. Kampanjer och rabatter på nya bilar har även tryckt ner priserna på begagnat. Dessutom har handlarna haft ett behov av att trimma sina lager. Sammantaget har detta inneburit att begagnatpriserna hamnat på mycket attraktiva nivåer för bilköparna. De som haft ett behov av att byta bil har slagit till och valt en begagnad istället för en ny bil.

Den totala försäljningen av 10-årsbilar, både bilhandel och privat, minskade med 13,4 %, från 42 947 bilar (januari 2008) till 37 137 (januari 2009). Jämfört med december månad 2008 då 31 546 bilar såldes har däremot försäljningen ökat med 36 %. Störst ökning kan noteras för MRF-handeln medan privathandeln fortsätter minska.

Den ökade försäljningen visar sig även i att antalet begagnade bilar i lager har minskat. För januari kan noteras 43 400 lagerbilar inom MRF-handeln vilket närmar sig normala nivåer.

I modelltoppen har vissa förändringar skett. T ex har Saab 9-3 gått upp på tredje plats och petat ner Volvo V50 till fjärde. VW Passat har ökat till femte plats och tryckt ner Golf från fjärde till sjätte plats.

Sett till omsättningshastigheten, dvs försäljningen i relation till hur många som finns i lager så har Ford Fiesta gått upp till första platsen följt av Opel Astra och Volvo V50.

Bifogat finns tabeller med mer detaljerad information ur den officiella statistiken från MRF, Motorbranschens Riksförbund.

För ytterligare information om statistiken kontakta Tomas Ulander, MRF, på telefon 08-701 63 22 eller 070-323 02 10