Bred stabilisering av begagnatpriserna – läge för nybilsköp?

Begagnatmarknaden fortsätter att stabiliseras prismässigt.

Under det senaste kvartalet steg begagnatpriserna med 3,1 %, enligt MRF-handlarnas officiella begagnatstatistik framtagen av analysföretaget Autovista.

- Vi ser en bred uppgång för i princip alla de vanligaste märkena och modellerna. Vad vi också ser är att samtliga av de senaste 10 årsmodellerna har stigit och att de äldre faktiskt har stigit mest, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF.
 I den förra prissammanställningen, för kvartal 3, ökade de nyare årsmodellerna i pris medan de äldre fortfarande sjönk något.

- Detta är en ny bild, fortsätter Ulander. Den allmänt ökade efterfrågan på begagnat och de minskande lagren inom handeln har nu alltså lett till att även äldre begbilar dragits med i prisuppgången.

Kan det rent av vara så att det är läge för nybilsköp?
 - Ja, prisbilden idag på begagnat innebär att många bilköpare kan räkna med att få bra bud på sitt inbyte. Begagnatlagren är fortfarande historiskt låga och handlarna är intresserade av att byta in fler bilar. Att ta klivet upp till en ny bil kan därför vara en god idé nu när räntorna dessutom fortfarande är mycket låga, avslutar Ulander.

För ytterligare information kontakta:

Tomas Ulander 08-701 63 22 tomas.ulander@mrf.se

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har ca 1200 medlemsföretag på 1700 platser i Sverige, dessa omsätter över 100 miljarder kr/år.