Bilhandeln ökar inom begagnat

Pressinformation den 7 maj 2009

Den officiella begagnatstatistiken från MRF för april 2009

Bilhandeln ökar inom begagnat

Bilhandeln fortsätter att ta terräng inom begagnat, både i volym och som andel. Jämfört med mars månad ökade bilhandeln sin försäljning med 5 % för bilar upp till 10 år gamla. Privatförsäljningen och direktimporten fortsätter att minska i både antal och som andel.

- Det här är bra för konsumenterna att allt fler väljer den trygghet och säkerhet i bilaffären som bilhandeln erbjuder, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens Riksförbund.
Den totala begförsäljningen, bilhandel och privat, av bilar upp till 10 år gamla, var 44 541 i april. Motsvarande siffra för mars var 42 682. Ackumulerat för året ligger försäljningen på 162 717, jämfört med 177 970 för 2008. Minskningen ligger i huvudsak på privatsidan.

Bilhandeln sålde i april 23 080 begbilar jämfört med 22 038 i mars. Det är en volymökning med 5 %. Bilhandelns ackumulerade försäljning för året är 83 640, jämfört med 84 540 för förra året.

Privatsålda bilar under januari-april är 56 659, jämfört med 67 988 för samma period 2008. Det är en minskning med 17 %.

- Vi är nu inne i ett nytt läge på marknaden, De låga begagnatpriserna i bilhandeln har lett till en omsvängning och ökad försäljning inom bilhandeln. Vi har dessutom ett nytt fenomen i form av en bilexport som är nästan dubbelt så stor som förra året och som nu är tre gånger större än direktimporten, säger Tomas Ulander.

Antalet begagnade bilar som är till salu minskar och lagernivån i handeln är lägre än på mycket länge. Inom MRF-handeln finns idag ca 35 000 bilar i lager. En mer normal nivå ligger på 45 000-50 000 bilar. Antalet bilar till salu på Internets begagnatsajter är också betydligt lägre nu än för bara några månader sedan.

- Vi skulle verkligen behöva att nybilsförsäljningen tar fart, dels för att naturligtvis få sälja fler nya bilar, men även för att kunna fylla på våra begagnatlager med fler inbytesbilar. Risken finns annars att om begagnatbrist uppstår så kan priserna öka framöver. Det är verkligen synd att regeringen inte tagit beslut om en skrotpeng, för både miljöns, jobbens och trafiksäkerhetens skull, avslutar Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens Riksförbund.

En intressant notering är att trots den turbulens som rått kring Saab så har begagnatförsäljningen av både Saab 9-5 och 9-3 ökat under året, medan däremot Volvo V70 minskat svagt.

För mer information kontakta: Tomas Ulander, 08-701 63 22

Bilaga: Diagram o statistik

Presskontakt PA, opinion och samhälle Press opinion, kommunikation och samhälle 0760529624