Begagnatförsäljningen inom bilhandeln ökade i oktober

Den officiella begagnatstatistiken från MRF för oktober 2009

Försäljningen av begagnade bilar inom bilhandeln ökade med drygt 1 % i oktober, jämfört med oktober förra året.
- Begagnatförsäljningen fortsätter att utvecklas positivt. Ackumulerat för hela året har begagnatförsäljningen inom bilhandeln ökat med 2 %, drygt 4 000 bilar, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens Riksförbund.

Låga lager
Begagnatlagren i handeln är fortfarande låga. Inom MRF-handeln var lagernivån i oktober 26 000 bilar jämfört med 47 000 i oktober 2008.

- Men vi har bottnat nu, säger Tomas Ulander, på MRF. Nybilsförsäljningen ökar vilket innebär att vi successivt kommer att börja byta in fler bilar. Vi har också ett nytt läge genom att många handlare aktivt söker och köper in objekt för att bredda sitt sortiment.

Lägre priser än för ett år sedan
Det stora överutbud vi hade för ett år sedan har övergått i ett svagt underutbud. Detta har lett till en ökande prisnivå.

- Prisbilden på begagnat är fortfarande attraktiv, säger Ulander. Även om priserna stigit något så ligger de realt sett lägre nu än för ett år sedan. Problemet kan nog snarare vara att hitta just den bil man är ute efter.

Ökning i oktober för privatförsäljningen
Privatförsäljningen ökade i oktober med 4 % jämfört med oktober förra året. Däremot har privatförsäljningen på årsbasis minskat med över 10 %. Även direktimporten av begagnat har minskat kraftigt. För hela året är minskningen över 40 % jämfört med föregående år.

Volvo och Saab i säljtoppen
Volvo V70 är ohotad etta inom begagnatförsäljningen. Noterbart är att trots tappet för Saab på nybilssidan så har både 9-5 och 9-3 ökat sin försäljning inom begagnat, vilket visar att förtroendet för märket är fortsatt starkt inom begagnat.

Sett till omsättningshastighet, dvs försäljning i relation till lager, så är det mindre bilar som dominerar. I toppen finner vi VW Polo, Opel Astra och Renault Clio.

Alla siffror gäller begagnade bilar upp till och med 10 år gamla.

För mer information kontakta: Tomas Ulander, 08-701 63 22

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har ca 1600 medlemsföretag som tillsammans omsätter över 100 miljarder kr/år.