Rättsutlåtande kan stärka bilhandlares ställning

En principiellt viktigt rättsutlåtande som kan komma att stärka märkesåterförsäljarnas position gentemot fordonstillverkarna. Det menar David Norrbohm, förbundsjurist på bilhandels- och verkstadsorganisationen MRF om den österrikiska konkurrensmyndighetens utlåtande kring fordonstillverkarnas investeringskrav på återförsäljare för att få sälja märket.

I det österrikiska utlåtandet fördöms investeringskraven på de redan ekonomiskt ansträngda återförsäljarna. Det är krav som enligt myndigheten försvårar långsiktig intjäningsförmåga för företagaren. Ett missbruk, menar konkurrensmyndigheten vidare i utlåtandet och pekar dels på återförsäljarkontraktets orimliga investeringskrav som innebär inlåsningseffekter, dels bristen på transparens avseende definition av ersättningsmetoder som bonus och garantier.

– En principiellt viktig dom som stärker märkesåterförsäljarnas positioner inför de nya avtalsförhandlingar som stundar. Generalagenterna kommer fortsatt att ha höga investeringskrav, men parallellt öppna för nya, egna, distributionskanaler som e-handel och direktförsäljning, säger MRFs förbundsjurist David Norrbohm.

– Vi ser att kunderna går i en riktning genom nya köpbeteenden samtidigt som generalagenterna vill gå åt båda hållen genom fortsatta höga investeringskrav på ÅF men samtidig med stora förbehåll i återförsäljaravtalen för internet- och direktförsäljning, fortsätter han och tillägger att MRF välkomnar det österrikiska rättsutlåtandet då det kan komma att bli praxis inom EU.

– Vi har för avsikt att informera Konkurrensverket om saken men även gällande en del frågor rörande uppsägningar av kontrakt säger David Norrbohm.

Som medlem av den europeiska bilhandels- och verkstadsorganisationen CECRA, har MRF även lyft tre frågor nationellt som:

- Rätten till flermärkesförsäljning i samma lokaler

- Investeringsskydd, hålla ner kostnaden för sådant som inte tillför kundnytta eller innebär oproportionellt stora kostnader för en märkesåterförsäljare – t ex för märket specialanpassade lokaler

- Rätten att överlåta verksamheten till en annan återförsäljare inom märket.

MRF har tidigare mött Näringsdepartementet för att diskutera frågorna utifrån ett svenskt perspektiv. MRF:s ståndpunkt är att det ska införas en affärsetisk uppförandekod, code of conduct, inom EU för affärsrelationen mellan generalagent/fordonstillverkare och återförsäljare som innebär att parterna blir mer jämbördiga.