Underhåll och elektrifiering är vägen framåt

Underhåll och elektrifiering är vägen framåt

I somras fick Trafikverket i uppdrag att se över prioriteringarna i den långsiktiga planen för landets infrastruktur under perioden 2026-2037. Eller som det heter formellt; att ta fram ett inriktningsunderlag inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen. Under hösten lyste flitens lampa på myndighetens olika kontor och idag släppte de den 261 sidor långa underlaget.

En hel del har vi redan hört men också en liten förflyttning jämfört med tidigare. Trafikverket följer regeringens plan om att elektrifieringen är lösningen för att klara klimatmålen på lite längre sikt. För att åstadkomma en snabb elektrifiering av vägtrafiken krävs både högre andel elfordon, en utbyggd och säker laddinfrastruktur samt tillräcklig kapacitet i elnäten.

Däremot sticker de ut hakan när det gäller den sänkning av reduktionsplikten som infördes vid årsskiftet. Trafikverket menar att om transportsektorns klimatmål för 2030 ska nås är det därför nödvändigt att öka andelen fossilfria drivmedel mer än den nu beslutade reduktionsplikten. Men de målen är ju på kortare sikt än 2037 som kommande plan gäller. Samtidigt bedöms bilresandet öka med ca 25 procent under planeringsperioden, som även det ökar kraven på minskade utsläpp. Här kommer faktorer som digitalisering och automatisering få ökad betydelse för att utnyttja alla trafikslag mer effektivt. Trafiken ökar framför allt kring de större städerna, där befolkningsökningen är störst.

Utöver detta så sätter Trafikverket underhåll i fokus, de menar själva att medlen för underhåll har under lång tid varit för låg, mer krävs för att hålla infrastrukturen i gott skick. Satsningar på mer konstant underhåll kommer då medföra att dagens problem med allt för många akuta åtgärder urholkar budgeterna för fort.

Så mycket är positivt, Sveriges vägnät har fått alltför lite uppmärksamhet under en alltför lång tid. För, precis som Trafikverket själva konstaterar, så är ett välfungerande transportsystem ger de bästa möjligheterna för fler att bo, leva och arbeta på ett sätt som passar dem. Det gynnar både regional utveckling, livskvalitet och ekonomisk utveckling.

Svensken vill ha och köra bil, då behövs också fler och väl underhållna vägar. Det är dags att investera i infrastrukturen på allvar och fördela resurserna efter hur svenska folket faktiskt reser.