Miljöbonus till hållbar bilism, bara ett slag i luften?

Miljöbonus till hållbar bilism, bara ett slag i luften?

Den så viktiga omställningen av landets bilpark, till flera fossilfria fordon, riskerar nu att stanna av. Efter rekordsiffror för laddbara fordon under december 2021, då uppåt 60% av all nybilsförsäljning bestod av laddbara fordon, börjar nu det nya året med dåliga nyheter för alla bilköpare som vill ta ett beslut för den hållbara bilismen.

Tjänstebilskonsulten Ynnor AB har räknat ut att kassan på 3,9 miljarder för klimatbonus i stort sett är tingade redan nu i mitten av januari 2022, något som bekräftas av Trafikverket. Därför måste staten tillföra minst lika mycket pengar till för att täcka utbetalningar under resten av året – då till köpare av nybilar som registreras under våren. Att pengarna är slut inom Bonus/malus-systemet bör inte hindra utbetalning, anser MRF. Regeringen bör förbereda sig på ett högre belopp för branschens övertygelse är att kanske så mycket som 60-65 % av all nybilsregistrering 2022 kommer att vara laddbart.

- Alla som köper en bil måste få klara och tydliga besked från regeringen om vad som gäller, säger Tommy Letzén, vd på MRF. Det senaste decenniet har kännetecknats av ett hattande mellan olika miljöbonusar och diverse straffskatter. Våra medlemsföretag måste få chansen att ge varje potentiell bilköpare rätta kalkyler när de gör en av de kanske viktigaste besluten som påverkar hushållsekonomin.

Regelverket medför också att de förändringar som planeras för Bonus/malus systemet, och som då införs vid halvårsskiftet alltså inte påverkar årets tilldelade medel då bilar levererade efter detta datum får sin bonus 2023.

- Över 70% av vårt resande sker med bil, enligt statliga Trafikanalys rapport häromåret, fortsätter Tommy Letzén. Bilens betydelse i samhället är oerhört stort, inte minst utanför våra tätorter, och nu när bilbranschen står redo med hållbara lösningar måste våra beslutsfattare hänga med i samma höga tempo. Man måste visa att man tar sin del av omställningen med incitament och utbyggnad av laddinfrastruktur och inte bara driva kostnader som skattehöjningar på tom biodrivmedel, avslutar Tommy Letzén