MRF kan konstatera att mycket av det vi har försökt få fram i vårt opinionsbildande arbete för en fungerande och effektiv infrastruktur har lyfts upp i Infrastrukturpropositionen.

Mer pengar till infrastruktur - och mer infrastruktur för pengarna.

Så presenterar infrastrukturminister Andreas Carlson årets infrastrukturproposition med rubriken ”Vägen till en pålitlig transportinfrastruktur - för att hela Sverige ska fungera”. Vi på MRF kan konstatera att mycket av det vi har försökt få fram i vårt opinionsbildande arbete för en fungerande och effektiv infrastruktur har lyfts upp. Den ökande underhållsskulden har påverkat bland annat godstransporter och arbetspendling negativt. MRF välkomnar nya satsningar på underhåll av infrastrukturen med en så kraftig ökning av anslaget.

Anders Östberg på MRF menar att mycket av dessa satsningar är efterlängtade, önskningar från medlemsföretagen har alltid varit att det ska investeras mer i det befintliga vägnätet.

- Vi har under en lång tid pratat med regeringar från båda blocken om att underhållsskulden på våra vägar måste arbetas bort. En långsiktig, hållbar politik för våra vägar är en nödvändighet för att samhället ska fungera och att Sverige ska kunna hålla ihop.

Det är tydligt fokus på väg som är grund för transporterna i landet och utgår ifrån att möta behovet av den förväntade ökade trafiken på våra vägar. Regeringen satsar stort, budgetramen ökar med drygt 200 miljarder, till totalt 1171 miljarder kr, i infrastrukturpropositionen.

Det blir inte bara mer pengar till själva underhållet av vår infrastruktur, utan satsningar görs även för att Trafikverket ska använda sina resurser mer effektivt. Regeringen lyfter ut Trafikverkets interna förvaltningskostnader som därmed inte längre kommer att belasta anslaget. De totala infrastruktursatsningarna ökar därmed 27 procent i jämförelse med nuvarande ram.

- Infrastrukturpropositionen innehåller mycket som MRF länge efterlyst. Det viktiga att detta nu omsätts i praktiken. Vi delar regeringens ambition om mer pengar måste tillföras infrastrukturen, men vi måste också får mer infrastruktur för pengarna, avslutar Anders Östberg.

Presskontakt PA, opinion och samhälle Press opinion, kommunikation och samhälle 0760529624