Hur ska statens investeringar fördelas?

Hur ska statens investeringar fördelas?

Nio av tio persontransporter och hälften av godstransporterna går på väg. Ändå föreslås 85 procent av nyinvesteringarna gå till järnvägen. Idag består nästan hälften av nybilsförsäljningen i Sverige av laddbara fordon, vilket på sikt kommer att göra bilismen fossilfri. Det kommer i sin tur innebära att det blir billigare att köra bil och att miljövinsten av att välja tåg minskar eller uteblir.

Det är slutsatser som Maria Bratt Börjesson, professor vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. Hon har i en ny rapport tittat på Trafikverkets framtida investeringar och jämfört de olika trafikslagen mot varandra. Trafikverkets inriktningsunderlag visar att nära 90 procent av det totala persontransportarbetet för landbaserade transporter i Sverige utförs på väg, och cirka 10 procent på järnväg. Varför minskar då inte bilresandet mer än marginellt?

- Ett viktigt skäl är att vi redan har ett så omfattande transportsystem. Inräknat statliga, kommunala och enskilda vägar uppgår längden av befintlig väg till ofantliga 600 000 kilometer. Till detta kommer drygt 15 000 kilometer järnväg, konstaterar Maria Bratt Börjesson. Transportsystem, bebyggelse och aktiviteter har ömsesidigt anpassat sig till varandra under många decennier, rentav århundraden. Det går helt enkelt inte att flytta befintlig bebyggelse och transportsystem, och därför är det generellt svårt att få till stånd omfattande förändringar av färdmedelsval.

MRF ser positivt på denna rapport som ger en bra helhetsbild av transporter av både människor och varor i Sverige.

- Att regeringen satsar på infrastruktur som helhet är bra, bara de inte glömmer det viktigaste trafikslaget, säger Anders Östberg, opinionsansvarig på MRF. Bilbranschen kommer nu med ett modellutbud som möjliggör en fossilfri och elektrifierad framtid.

Bilens betydelse i samhället är oerhört stort, inte minst utanför våra tätorter. Staten måste ta sitt ansvar och säkerställer att det finns möjligheter att ladda bilarna även utanför storstäderna.