Högre skatter i höstens budget

Högre skatter i höstens budget

Idag måndag 6 september höll de två ministrarna Per Bolund och Tomas Eneroth en gemensam presskonferens om nyheter i höstens budget inom infrastruktur- och transportsektorn. Bilisterna i Sverige kan förvänta sig höjda skatter framöver.

Miljöminister Per Bolund pratade dessutom en hel del om ändringar i Bonus malus-programmet. Det både kommer att bli dyrare att köra med fossila fordon, med förhöjda fordonsskatt i ­malus, samt mindre fördelaktigt att ha laddhybrider.

- Detta är en tråkig utveckling, säger Anders Östberg, opinionsansvarig på MRF. Vi ser att laddhybrider är ett bra val för många bilister som i dagsläget har svårt att lita på att laddinfrastrukturen i landet håller för rena elbilar. Att försämra för dem gör att färre kommer att våga ta detta steg mot ett fossilfritt val av fordon.

Något som också riskerar att slå mot mängder av företag som är beroende av transportbilar, allt från hantverkare till sjuktransporter, är att det inte finns någon differentiering för transportbilar där transportnyttan är stor och där alternativen är få

De kommande tre åren satsar regeringen drygt 4 miljarder på underhåll av järnväg, samt 1 miljard på kollektivtrafiken och skattelättnader på över en halvmiljard för att gynna cyklisterna. Det samtidigt som allt fler svenskar väljer att ta bilen, speciellt nu under pandemin.

- Över 70% av vårt resande sker med bil, enligt statliga Trafikanalys rapport häromåret, fortsätter Anders Östberg. Att regeringen satsar på infrastruktur som helhet är bra, bara de inte glömmer det viktigaste trafikslaget. Bilens betydelse i samhället är oerhört stort, inte minst utanför våra tätorter.