Idag presenterade finansminister Elisabeth Svantesson budgeten för 2024. MRF är positiva till att minska bränslekostnaderna för transporter generellt sett. Det är viktigt att denna ambition går hand i hand med ett långsiktigt hållbarhetstänk.

Budgeten - sänk transportkostnaderna med ett hållbarhetstänk

Idag presenterade finansminister Elisabeth Svantesson budgeten för 2024 med att först visa upp den 8,4 kilo tunga budgetluntan. Men det är inte bara själva luntan som väger mycket, även det rådande ekonomiska läget tyngde ministern. Det är tuffa tider med en återhållsam budget där fokus ligger på att bekämpa inflationen.

MRF har av förklarliga skäl mest fokuserat på den del av budgeten som påverkar den hållbara mobiliteten och vilka satsningar som påverkar infrastruktur, våra medlemsföretag och den enskilde bilisten. Flera av satsningarna i budgeten är redan kända och fortsätter den förändring i politiken som genomförts sedan regeringsskiftet förra året.

- Bilen är mycket viktig i ekonomiskt tuffa tider och vi är glada att regeringen verkar tänka på samma sätt. Både arbetsmarknaden och människors vardag förutsätter att goda möjligheter till transporter finns och då är bilen ofta det bästa alternativet, säger Anders Östberg, MRF.

En förutsättning för detta är att väginfrastrukturen förbättras. Det har blivit extra tydligt efter sommarens väderförhållanden. Standarden på vägarna har sjunkit över tid och behovet av underhåll och investeringar är ny stort. Infrastruktur är något som måste finnas på plats för att helheten ska fungera. Alltifrån den offentliga välfärden, till industrin och våra vardagsliv kräver transporter. De allra flesta transporter och resor sker med vägtrafik idag, vilket budgetprioriteringarna måste ta hänsyn till. Här är fortfarande väginfrastrukturen underprioriterad. Mer resurser måste satsas på vägarna framöver.

I budgeten föreslås sänkta skatter på fossila drivmedel; bensin ner 1,64 kronor litern och dieseln 43 öre litern. Sammanlagt satsas runt 6,5 miljarder på sänkta drivmedelsskatter. Till det kommer den aviserade sänkningen av reduktionsplikten vid kommande årsskifte, då Sverige inte längre ska vara ett föregångsland utan mer anpassar sig till EU-nivåer.

- MRF vill att regeringen skapar förutsättningar för branschen att fortsätta omställningen från fossilt till fossilfritt, säger Anders Östberg. MRF är positiva till att minska bränslekostnaderna för transporter generellt sett. Det är viktigt att denna ambition går hand i hand med ett långsiktigt och målmedvetet hållbarhetsarbete. Elektrifieringen pågår för fullt, men även förbränningsmotorer kommer att behövs som en del i omställningen under överskådlig framtid. Därför är det viktigt att tydliga ramar och regelverk som gäller över tid skapas.

Regeringen vill förstärka de befintliga satsningarna på laddinfrastruktur för såväl lätta som tunga fordon. I budgetpropositionen tillförs laddinfrastruktur 450 miljoner för året 2025 och 620 miljoner för 2026. Tillsammans med tidigare satsningar uppgår nu tillgängliga medel på detta anslag till 2,5 miljarder för perioden 2024 - 2026.

- Det kan inte nog betonas hur viktiga transporter och resor är, inte minst i ett land med stora avstånd som Sverige, säger Anders Östberg. Kan nu regeringen säkerställa att det finns en stabil och utbyggd laddinfrastruktur, inklusive tillgång till el, så kommer köpare av både bil, lätta lastbilar och tyngre fordon fortsätta välja laddbara fordon och ytterligare sänka koldioxidutsläppen. Vi hoppas på fler hållbara satsningar framöver.