Vad är könskonsekvensen av Vårdval Stockholm?

På tisdag ska landstingsstyrelsen ta ställning till Europeisk deklaration om jämställdhet på lokal och regional nivå. Miljöpartiet går ett steg längre och föreslår att jämställd budgetering införs i hela landstinget.

- Idag gör landstinget miljökonsekvensanalyser av beslut. Varför inte redovisa effekterna för kvinnor och män också, säger Raymond Wigg, Miljöpartiets oppositionslandstingsråd.

- Vi hoppas att landstinget efter många års utredningsarbete nu är redo att även ta till sig praktiska lösningar för att förhindra diskriminering på grund av kön, säger Raymond Wigg.

Miljöpartiet föreslår i sin skuggbudget för 2009 att gender budgeting, på svenska jämställdhetsintegrering, införs i landstingets budgetarbete i samtliga verksamheter. Partiet har även låtit analysera sitt eget budgetdirektiv för 2009 utifrån ett jämställdhetsperspektiv.

- Det är positivt att underteckna deklarationen för jämställdhet på lokal och regional nivå. Men Miljöpartiet vill ha mer än fina ord - vi vill se handling, säger Raymond Wigg.

Raymond Wigg, (mp) landstingsråd i opposition, Stockholms län
Elisabeth Richter, pressekreterare

Mer om grön vård i Stockholm nästa vecka:

PRESSFRUKOST: Hälsoval Stockholm - det gröna vårdvalet
När: Onsdag 19/11 kl. 10-10.30
Var: Hermans café, Fjällgatan 23 på Södermalm i Stockholm
Vad: Miljöpartiet presenterar Hälsoval Stockholm - ett grönt vårdval som kan revolutionera landstinget. En vård som främjar hälsosam livsstil, jämställdhet och moderna former av rehabilitering kan göra stockholmarna friskare - och minska kostnaderna för vård och läkemedel. Deltagare: Raymond Wigg (mp) oppositionslandstingsråd, Lena-Maj Anding (mp) gruppledare och Inger Hallqvist-Lindvall, politisk sekreterare i landstinget.

Hjärtligt välkommen!