Vården i Stockholm blir mer ojämlik

Vården i Stockholm blir mer ojämlik

Bara 27 procent av stockholmarna tycker att vården i Stockholm är jämlik, visar en ny undersökning från Vårdbarometern, som publiceras idag. Och de har rätt i sin oro. Vården i vårt län är inte jämlik, och alliansens Vårdval Stockholm driver utvecklingen åt fel håll, det säger Helene Öberg (MP).

– Den borgerliga alliansens Vårdval Stockholm har ökat på ojämlikheten i vården i vårt län. Det är dags att vända den trenden och istället införa ett system som ger mer resurser dit behoven är störst, det säger Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms landsting.

Skillnad i medellivslängd är lika stor mellan vissa delar av Stockholm, som mellan Sverige (81,2 år) och Albanien (76,6 år). Enligt folkhälsoinstitutet lever kvinnor på Östermalm i genomsnitt 83 år, medan kvinnor i Skärholmen blir 80,5 år. Män på Östermalm blir 81 år medan män i Kista bara blir 75,5 år.

– Miljöpartiet de gröna har en lista med tio punkter för en mer jämlik hälso- och sjukvård, som i korthet går ut på att öka resurserna där behoven är som störst, och fördela resurserna så att vårdutförarna inte tjänar ekonomiskt på att skicka hem de svårast sjuka för att hinna med fler besök av mindre komplicerade fall, säger Helene Öberg (MP).

Läs hela miljöpartiets tiopunktslista för mer jämlik vård.

Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting, 070-737 44 19, helene.oberg@politik.sll.se

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09