Utförsäljning av Folktandvården missgynnar patienterna

Kliniker inom Folktandvården ska tvingas till försäljning. På tisdag fattar Stockholms landstingsfullmäktige beslut i frågan. Miljöpartiet är kritiskt.
- Inom tandvården råder redan idag fri prissättning och valfrihet. Utförsäljningen är kortsiktig och tar resurser från patienterna, säger Lena-Maj Anding (mp), gruppledare och tidigare ansvarig för tandvården (2002-2006).

Senast den 1 juni 2009 ska kliniker till ett värde motsvarande sju till nio procent av omsättningen för Folktandvården vara sålda. Förra året var omsättningen knappt 1,3 miljarder kronor enligt årsredovisningen. Ett eller flera nya större företag är välkomna, enligt den borgerliga landstingsstyrelsen.

Miljöpartiet misstänker att det blir de kliniker som tidigare varit uppe för försäljning som kommer beaktas av Folktandvården.
- Vilka kliniker som än säljs kommer det kraftigt försvaga bolagets långsiktiga överlevnad, säger Raymond Wigg (mp), oppositionslandstingsråd.

Idag är drygt 75 procent av vuxentandvården privat.
- Försvinner innerstadsklinikerna har vi bara privat tandvård kvar där, säger Lena-Maj Anding.

Landstingets allmänna utskott har fattat beslut om att etablering av folktandvård enligt konceptet "franchising" ska utredas.
- Ska Folktandvården bli en form av MacDonalds, hur gynnar det en bättre tandhälsa, undrar Raymond Wigg.

Lena-Maj Anding (mp) gruppledare och ansvarig för hälso- och sjukvårdsfrågor
Raymond Wigg (mp), oppositionslandstingsråd, Stockholms läns landsting
Elisabeth Richter, pressekreterare landstingskansliet

Tandvårdskliniker som tidigare avbrutit avknoppning:
Karlaplan, Vällingby, Fridhemsplan, Mörby centrum.
Tandvårdskliniker där tidigare utmaningar blivit avslagna:
Hela Folktandvården, Karlaplan, Mörby centrum, Danvikstull, Täby centrum, Täby kyrkby, Enebyberg, Åkersberga.