Svek mot klimatet och demokratin på DN Debatt idag

På dagens DN Debatt förslås satsningar på vägar i Stockholmsregionen, något som Miljöpartiet är starkt kritiskt till.
- Borgarnas trafikpaket är omodernt och ett klimatsvek. Minst hälften av pengarna går till vägar i en tid då Stockholm behöver stora investeringar i spår, säger Yvonne Ruwaida, (MP) oppositionsborgarråd Stockholm stad.

- Borgarna sviker demokratin i och med att folkomröstningen i Stockholm beslutade att trängselskatten mestadels skulle gå till kollektivtrafiken i Stockholm, säger Yvonne Blombäck, (MP) ledamot i SL:s styrelse och i landstingsfullmäktige.

- Det är ett genombrott att borgarna har förstått behovet att använda
trängelavgifter för att lösa trängselfrågan. Men trängselsituationen är akut. Vi behöver trängselavgift på Essingeleden nu, varför vänta till 2020? säger Yvonne Ruwaida.

- I Stockholm riskerar flera viktiga spårinvesteringar att skjutas på framtiden. Det gäller bland annat Tvärspårväg Solna, Spårväg Ost/Saltsjöbanan, Tvärspårväg Kista och Tunnelbana Odenplan/Karolinska Sjukhuset. Det är helt oacceptabelt att en klimatförstörande investering får företräde framför kollektivtrafiken, säger Yvonne Blombäck.

Yvonne Ruwaida, oppositionsborgarråd Stockholms stad, 0761- 29 18 95
Yvonne Blombäck, SL:s styrelse, 070-797 76 20