Stockholmspolisen måste bli bättre på sexualbrott

Stockholmspolisen måste bli bättre på sexualbrott

Kvinnor i Stockholm som utsätts för sexualbrott ska ha likvärdiga möjligheter att få brotten till lagföring som kvinnor i andra delar av landet. Samarbetet mellan polis och åklagare är avgörande för bevisföring. Det säger Ewa Larsson, Miljöpartiets ledamot i Stockholms polisstyrelse.

– Samarbetet måste bli bättre! Det är mycket allvarligt att en sexualbrottsling inte döms, det sänder ut helt fel signaler till dem som drabbats av brottet, säger Ewa Larsson, ledamot i Stockholms polisstyrelse för MP som nu begärt en redovisning av hur det strategiska arbetet fortlöper inom Stockholmspolisen.

I Stockholm märktes en kraftfull ökning med hela 21 procent av antalet anmälningar av grov kvinnofridskränkning räknat mellan 2007 i september till 2009, enligt Stockholmspolisen. Polisen har mött ökningen med olika utbildnings och samordningsinsatser och arbetet med brott i nära relation är fortsatt ett högt prioriterat område inom polisen i Stockholms län.

Åklagarmyndighetens statistik mellan åren 2007-2010 visar att andelen åtal eller annan lagföring avseende sexualbrott i hela Sverige i genomsnitt ligger på låga 39 procent. I Stockholm Norrortspolisen ligger den på 37 procent, Citypolisen på 35 procent, Söderortspolisen på 34 procent, Södertörnspolisen på 32 procent och Västerortspolisen och Gotlandspolisen på 32 procent. Stockholms län ligger sammantaget i bottenligan. Högst andel lagföring har Nyköping och Kristianstad med 57 procent vardera.

Polisen i Norrort kanske ha något att lära ut till polisen på Södertörn. Och Stockholmspolisen kanske har något att lära av polisen i Nyköping och Kristianstad.

– Bevis måste tidigt säkras och samarbete med åklagare intensifieras, lär av varandra och bli bättre, säger Ewa Larsson.

För mer information:

Ewa Larsson, ewa.larsson@mp.se, 070-5304237