Foto: Fredrik Hjerling

Snabba cash - löser inte elkrisen

Många hushåll har drabbats hårt av de höga elpriserna i Sverige och Europa. Moderaterna har föreslagit en skattesänkning på el, idag presenterade den socialdemokratiska regeringen ett bidrag till de med hög elförbrukning. Inget av förslagen kan dock ses som långsiktiga lösningar, Miljöpartiet vill därför lyfta behovet av energieffektivisering och föreslår ett riktat ekonomiskt stöd till energieffektiviserande åtgärder.

-Grundproblemet är en ineffektiv användning av el. Att staten hjälper de människor som nu drabbats hårdast av de höga elpriserna  är viktigt, men vi kan inte ta 6 miljarder från statskassan varje år till att betala folks elräkningar. Den långsiktiga lösningen ligger i att investera i energieffektivisering, det är smart för både klimat och plånbok, säger Malin Fijen Pacsay (MP) klimatpolitisk talesperson för miljöpartiet i Region Stockholm.

Enligt siffror från Energimyndigheten värmdes nästan hälften (47 procent) av alla småhus 2020 med endast eller delvis elvärme. Att ha direktverkande el som uppvärmning är ett av de minst effektiva sätten att värma sitt hus på och är resultatet av årtionden av mycket låga elpriser och ineffektiv användning av el. Vi har byggt in oss i ett slöseri för att vi haft råd. Många har också bittert märkt att det blir väldigt dyrt om elpriset stiger. Vi måste röra oss bort från detta. Därför föreslår vi nu ett investeringsstöd för fastigheter med hög energiförbrukning.

-Dagens situation påminner mycket om oljekrisen på 70-talet. I kölvattnet av den gav staten stöd så att människor kunde byta ut sina oljepannor, att ge bidrag för att betala oljeräkningarna var inte aktuellt. Nu behövs ett nytt riktat stöd till byte av uppvärmningsmetod och energieffektiviseringar runt om i landet. Hushållen har inte råd att själva stå för hela kostnaden, säger Malin Fijen Pacsay (MP).

Tanken med det nya investeringsstödet är att det ska kunna gå till åtgärder som exempelvis byte av uppvärmningsmetod från elvärme till exempelvis bergvärme, biobränsle eller energieffektiva luftvärmepumpar. Utöver detta ska bidraget också kunna användas till andra energieffektiviserande åtgärder såsom tilläggsisolering, energiglasfönster, energiåtervinning med mera. Det skulle innebära både sänkta elkostnader för hushållen men också minskad användning av el under de kallare månaderna, vilket i sin tur skulle minska pressen på elmarknaden och därmed kunna bidra till att minska elbehovet vintertid och kapa pristoppar. För att maximera effekten ska stödet ska kunna sökas av både privatpersoner, fastighetsägare och bostadsrättsföreningar.

-Vi bedömer att ett stöd av denna typ borde kunna komma på plats ganska snabbt om ett uppdrag ges nu, vi har ju haft liknande stöd förut. Genom effektivare och minskad elanvändning kan vi skapa ett mer hållbart energisystem och samtidigt sänka elkostnaderna inte bara nu utan även kommande år. Det är klok och långsiktig politik som på ett effektivt sätt löser flera problem samtidigt, säger Malin Fijen Pacsay (MP)