Sätt kjolar på tågen Christer G

Miljöpartiet kräver att SL återupptar projektet med ”bullerkjolar” på Roslagsbanan och även inför dem på Saltsjöbanan. Banorna ger ifrån sig hälsofarliga bullernivåer och Christer G Wennerholm (M) har lagt det lyckade kjolprojektet på is efter snökaoset – då kjolarna förstördes av bristande snöröjning.

– När SL rustar upp Roslagsbanan och Saltsjöbanan förväntar sig de boende att bullret ska minska – men SL smiter undan genom att lägga ner bullerkjolarna och åberopa de gamla bullerregler som gällde när banorna byggdes, säger Yvonne Blombäck, (MP) i SL-styrelsen som idag tar upp frågan till debatt i landstingsfullmäktige.

Moderaterna hänvisar till att Saltsjöbanans buller minskar om den konverteras till spårväg och att SL bygger bullerplank på de värsta ställena.

– Det finns inte ens ett beslut om konvertering än och Roslagsbanan ska inte bli spårväg. Bullerplank ogillas av de boende, förfular stadsmiljön och ger för små effekter på bullernivån. Varför inte börja använda den bullerlösning som visade sig fungera och se till att snöröjningen sköts, säger Yvonne Blombäck.

För mer information
Yvonne Blombäck, (MP) ledamot SL-styrelsen & landstingsfullmäktige, 070-797 76 20
Elisabeth Richter, pressekreterare landstingskansliet, 070-737 45 09

Vad är bullerkjolar?
SL har prövat att utrusta Roslagsbanans tåg med en form av gummikjolar längst ned fär att dämpa buller.