S, mp och v: Gemensamt besked till sjukhusen

Pressmeddelande från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting:

Socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet har enats om spelreglerna för landstingets sjukhus. Förslaget läggs fram under landstingsfullmäktige idag och utgör också en naturlig del i ett fortsatt samarbete vid ett majoritetsskifte efter nästa val.

- Nu ger vi ett besked till sjukvården - alla partier vill ha fleråriga avtal och vi i den politiska oppositionen är tydliga med hur politiken ser ut även efter valet. Det är viktigt för sjukvårdens personal att få arbetsro och möjlighet till långsiktig planering, säger de tre partiernas företrädare Ingela Nylund Watz (s), Raymond Wigg (mp) och Birgitta Sevefjord (v).

- Det är viktigt att medborgarnas röst i valet gör skillnad. Det första flerårsavtalet bör därför vara tvåårigt och inte sträcka sig långt in i nästa mandatperiod. Därefter förordar vi antingen fyraårsavtal eller tvåårs­avtal. Den ökade frihet som vi vill ge till sjukhusen ställer stora krav på ökad insyn och uppföljning, inte minst i ekonomin. Väljarna har alltid rätt att veta hur deras skattepengar används. Det här har inte de borgerliga partierna förstått, säger Ingela Nylund Watz (s), oppositionslandstingsråd.

- Det är bra med fleråriga avtal. Det ger en förutsättning att arbeta mer långsiktigt med införandet av hälsofrämjande sjukhus. Men politikerna måste fortsätta vara de som beslutar om vården ska vara privat eller offentlig, säger Raymond Wigg (mp), oppositionslandstingsråd.

- Vi är mycket kritiska de borgerliga partiernas förslag om att flytta besluten om privatiseringar från politiker till sjukhusledningarna. Det borde vara naturligt att det är något som beslutas av folkets valda representanter. Allt annat strider mot demokratins grundprinciper, avslutar Birgitta Sevefjord (v).

De tre partiernas förslag innebär:

- fleråriga avtal för alla landstingets sjukhus,

- stabila spelregler för sjukhusen i förhållande till landstinget i egenskap av ägare.

- tydligare ekonomiskt uppföljningsansvar för landstingsstyrelsen,

- att demokratin alltid får genomslag efter ett allmänt val.

- att privatiseringar inte beslutas av andra än de politiker som väljarna satt

- att ansvara för vår gemensamma egendom.

- att en första avtalsperiod bör omfatta åren 2009 och 2010.

Magnus Ljungkvist, socialdemokraterna, 070-737 41 74
magnus.ljungqvist@politik.sll.se