S-MP-V: Önsketänkande från (M) om Spårväg syd

S-MP-V: Önsketänkande från (M) om Spårväg syd

Till de rödgrönas förvåning påstår nu det moderata landstingsrådet Christer G Wennerholm att han har pengar till att påbörja Spårväg syd 2014 och att det rödgröna vallöftet om direktbussar redan skulle finnas på plats. De rödgrönas granskning visar att Moderaterna inte har finansiering att påbörja Spårväg syd 2014 och att Moderaterna inte vet skillnad på en vanlig busslinje och en direktbuss.

– En snäll tolkning är att det är önsketänkande eller ren okunskap som vi nu ser från Moderaternas kansli. En mer elak tolkning är att Moderaterna försöker bluffa för att bli av med en obekväm fråga inför valet. Christer G Wennerholms grodor är nu så många att jag tappat räkningen, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

- Den buss Christer G Wennerholm talar om i DN tar 22 minuter. De rödgrönas tar 12 minuter. Det är en halverad restid mellan Skärholmen och Flemingsberg. Dessutom ska de rödgrönas direktbussar inte bara trafikera Skärholmen – Flemingsberg utan också Spårväg Syds sträckning mot Älvsjö och Fruängen, säger Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd för Miljöpartiet.

- För oss i söderort och på Södertörn är läget akut. Vi måste få snabbare förbindelser, inte minst för de boende i Skärholmen och Flemingsberg som åker till och från Huddinge sjukhus och Kungens Kurva. Innerstadsbon Christer G visar ett häpnadsväckande ointresse för våra behov i södra Stockholm, säger Gunilla Roxby Cromvall, som sitter i SL:s styrelse för Vänsterpartiet.

FAKTA: Moderaternas felaktigheter

Fel 1:
Christer G Wennerholm(M) påstod i Metro den 13 augusti att Moderaterna kan påbörja Spårväg Syd 2014. Bygget av Spårväg Syd är beroende av nationell finansiering. Den borgerliga regeringen anslår inte några pengar till Spårväg syd förräm efter 2018.

Till skillnad från de borgerliga har de rödgröna nationellt, regionalt och lokalt kommit överens om att satsa 2.8 miljarder på Spårväg syd kommande decennium, det innebär att vi kan påbörja byggstart av Spårväg syd 2013. De rödgröna landstingspartierna gav även ett gemensamt vallöfte i onsdags att införa snabba direktbussar mellan viktiga tvärförbindelser på Södertörn innan Spårväg Syd är färdigbyggd.

Fel 2:
Christer G Wennerholm säger idag till Dagens Nyheter att buss 865 mellan Handen och Flemingsberg till Skärholmen skulle kunna likställas med de rödgrönas förslag om direktbussar längs viktiga tvärförbindelser på Södertörn.

De rödgröna partierna går till val på att införa direktbussar, dvs transport med så få stopp som möjligt för kortast möjliga restid.

Direktbussar föreslås bland annat mellan Skärholmen vid Huddinge sjukhus och Flemingsberg men är mer långtgående än så, även Älvsjö ska kopplas ihop med Fruängen och Skärholmen. Denna typ av bussar finns inte på Södertörn idag.

Presskontakt:
Malin Appelgren (S), 070-737 41 64