Raymond Wigg (MP) mötte upprörda bussförare

Idag demonstrerade bussförarna utanför landstingsfullmäktige. Oppositionslandstingsrådet Raymond Wigg (MP) mötte demonstranterna på trappan.
- Resenärsperspektivet är det viktigaste för Miljöpartiet. Men för att resan ska fungera bra måste personalen må bra, säger han.

Miljöpartiet tar inte ställning i sakfrågan, men betonar det generella arbetsgivaransvaret.
- Jag tycker det är viktigt att de arbetsgivare som är entreprenörer inom SL ska ge sin personal goda arbetsförhållanden, säger Raymond Wigg.

- Miljöpartiet ser resan med SL som en helhet från A till B, oavsett transportslag, oavsett entreprenör, säger Yvonne Blombäck (MP) i SL:s styrelse.

Upphandlingsunderlag och upphandlingsavtal ser MP som viktiga verktyg att utveckla för att säkra god arbetsmiljö och att entreprenörerna arbetar etiskt.

Miljöpartiet har tidigare kritiserat bussförarnas stressiga arbetssituation och kräver fler bussturer, fler busskörfält och stopp för chaufförernas kontroll av färdbevis.

- Redan i idag släpper bussar på resenärer i de bakre dörrarna i rusningstid där trafikvärdar istället kollar färdbevisen. I framtiden vill vi se ett spärrfritt system, där resenären ansvarar för sin betalning, som skulle avlasta bussförarna ytterligare. Kontrollerna ska utökas från idag, men utföras av välutbildade kontrollanter, säger Raymond Wigg.

Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd
Yvonne Blombäck, (MP) SL:s styrelse och landstingsfullmäktige