Rättelse: Miljöpartiet vill inte förändra driften av S:t Görans sjukhus

Centerpartiet anklagade felaktigt i en debattartikel på DN Debatt igår samt i landstingets budgetdebatt Miljöpartiet för att vilja ta tillbaka S:t Görans sjukhus i landstingets regi. Idag skriver Dagens Nyheter Stockholm att Miljöpartiet vill "köpa tillbaka" S:t Görans sjukhus. Miljöpartiet dementerar detta.

- Det är ett befängt Centerutspel som helt saknar stöd i Miljöpartiets landstingspolitiska program, budgetar och politiska förslag. Frågan har inte ens diskuterats i partiet, säger Lena-Maj Anding, Miljöpartiets gruppledare i Stockholms läns landsting.

Miljöpartiet vill att de akutsjukhus landstinget driver ska fortsätta ägas och drivas i offentlig regi, vilket man uppfattat att samtliga partier står bakom i landstinget.
- Att vi därmed skulle vilja återta driften av S:t Göran som idag fungerar mycket bra är en märklig slutsats som bara kan dras av ett desperat Centerparti, säger Raymond Wigg, Miljöpartiets oppositionslandstingsråd i Stockholm.

Lena-Maj Anding, (MP) gruppledare Stockholms läns landsting
Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd, Stockholms läns lansting