Rädda Södra BB

Rädda Södra BB

Södra BB läggs ner. Det är i alla fall innebörden i det förslag som presenterades av ledningen på Södersjukhuset idag. Södra BB är en mycket populär barnmorskeledd lågriskenhet för friska kvinnor med normal graviditet. Med förslaget kommer Södra BB:s unika verksamhet försvinna och integreras med den ordinarie verksamheten på sjukhuset.

Miljöpartiet har länge arbetat för en bättre förlossningsvård. Tillsammans med åtgärder som bättre arbetsmiljö för barnmorskorna och att varje födande kvinna ska ha rätt till en barnmorska under det aktiva förlossningsarbetet, vill vi se fler barnmorskeledda enheter inte färre.

– Miljöpartiet utgår därför ifrån att Alliansen ser till att Södra BB:s verksamhet behålls. Vårdval får inte handla om att välja bort väl fungerande verksamheter som patienter aktivt vänder sig till och där personalen trivs, säger Susanne Nordling (MP) oppositionslandstingsråd.

Det är dags att lyssna på barnmorskorna som värnar om att få ge den bästa förlossningsvården de kan. Därför har Miljöpartiet föreslagit en barnmorskeledd enhet även på Karolinska i Huddinge.

– Södra BB är ett föregångsexempel på hur förlossningsvård för kvinnor med normal förlossning kan se ut, säger Susanne Nordling (MP) oppositionslandstingsråd.

För mer information, kontakta: Tobias Östberg 070-737 45 09

tobias.ostberg@mp.se