Permanenta och sprid Rinkebyprojektet

Permanenta och sprid Rinkebyprojektet

Idag lanseras Folkhälsorapport 2015 - Folkhälsan i Stockholms län. En rapport som pekar på att hälsan i länet generellt blir bättre, men att ojämlikheten i hälsa ökar. Den visar också att den psykiska ohälsan bland barn, unga och kvinnor fortsätter öka.

- Ett av rapportens budskap är vi måste ge barnavårdscentraler ett ökat uppdrag att förebygga ohälsa. De bedriver en av vårdens viktigaste och mest kostnadseffektiva verksamheter för tidiga insatser mot ohälsa, säger Susanne Nordling (MP) oppositionslandstingråd.

Miljöpartiet vill därför utöka BVC verksamheten och ändra i ersättningsystemet för BVC så att föräldrar och barn i utsatta områden tilldelas ökade resurser. Vi måste matcha resurser mot behov och öka resurser lokalt där det finns behov. Idag är antalet barn per BVC-sjuksköterska till exempel större i områden som Tensta och Skärholmen än på Kungsholmen.

I stadsdelen Rinkeby Kista bedrivs sedan 2013 ett framgångsrikt samarbetsprojekt mellan landstingets BVC och kommunens socialtjänst – där föräldrar erbjuds sex gemensamma hembesök istället för ett hembesök, vilket är standarden inom barnhälsovården. Projektet pågick fram till mars 2015, men fortsätter nu i mindre skala fram till 2017.

- Rinkebyprojektet har givit nyblivna föräldrar mer tid med BVC, med socialtjänsten och resultatet är överväldigande. Miljöpartiet vill att projektet permanentas och sprids till flera delar av länet, säger Susanne Nordling (MP) oppositionslandstingråd.

En forskargrupp på Karolinska Institutet har utvärderat projektet och tittat på effekten på både föräldrar och barn. Barnens sjukvårdskonsumtion kommer följas upp över tid, men redan nu är effekten på föräldrarna tydliga. Bland annat har deras självskattade föräldrarförmåga förbättrats och deras sociala delaktighet ökat.

-Barnhälsovården behöver ge mer tid till föräldrar som mår dåligt och mer tid till föräldrar som nyligen har kommit till Sverige, som inte talar svenska och ännu inte lärt känna det svenska samhället, säger Susanne Nordling (MP) oppositionslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

För mer information, kontakta: Tobias Östberg 070-737 45 09. tobias.ostberg@mp.se.