Oppositionen begär extra landstingsfullmäktige med anledning av kritiken mot sjukhusmaten

Pressmeddelande från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting:

De tre oppositionspartierna har begärt extra landstingsfullmäktige med anledning av den hårda kritik som SKL och Deloitte riktat mot landstingets upphandling av sjukhusmaten. Mitt i sommaren presenterades resultatet av de två granskningar som landstinget låtit göra med anledning av upphandlingen av sjukhusmaten. Kritiken var hård från båda granskarna. SKL menade att processen inte varit godtagbar ur kommunalrättslig eller demokratisk synpunkt.

Landstingets upphandling av sjukhusmat har tidigare fått skarp kritik för att den lett till dålig mat för patienterna och till bristande flexibilitet. Kritik har också riktats mot att de svarta plastbyttorna som maten serveras i gör maten oaptitlig och svårhanterlig. Efter att detta framkommit visade det sig att det ansvariga landstingsrådet Maria Wallhager var den enda politiker som informerats om upphandlingen, trots fullmäktiges beslut om annat.

I ett gemensamt uttalande säger de tre gruppledarna för oppositionspartierna, Ingela Nylund Watz (s), Lena-Maj Anding (mp) och Birgitta Sevefjord (v):
- Kritiken vi framfört mot den usla kvaliteten och upphandlingen av sjukhusmaten har nu fått stöd av de två granskningar som genomförts. Sedan dess har det varit märkligt tyst hos de borgerliga majoritetspartierna. Om en process i landstinget döms ut som undermålig ur demokratisk synpunkt är det naturligt att man kallar in fullmäktige så snart som möjligt.

- Vi har väntat på att landstingsledningen skulle involvera hela fullmäktige för att städa upp men konstaterar nu att de uppenbarligen vill sopa hela frågan under mattan. Vi vill ändå gärna tro att det råder full enighet bland landstingsfullmäktiges ledamöter om att ärenden beslutade i fullmäktige ska respekteras och att landstingets beslutsprocesser ska vara både rättsligt och demokratisk sunda. I den andan begär vi därför ett extra landstingsfullmäktige för att bringa klarhet både i den hittillsvarande processen och i ansvarsfrågan.

Presskontakt:
Magnus Ljungkvist, pressekreterare (S), 070-737 41 74