MP vill se en barnmorska per födande kvinna

MP vill se en barnmorska per födande kvinna

Minst en barnmorska per födande kvinna bör vara standard inom Stockholms läns landstings förlossningsvård. Det menar Miljöpartiet, och påpekar i ett särskilt uttalande till hälso- och sjukvårdsnämnden idag att bemanningen inom hela förlossningsvården behöver lösas, innan den nya förlossningskliniken BB Sophia kan öppna.

– Ett nytt BB är välkommet men Filippa Reinfeldts moderatledda allians och dess sparkrav på sjukhusen, gör att det blir brist på barnmorskor på andra håll, när de nya förlossningsplatserna ska fyllas.  Det blir ett galet nollsummespel, när den nya kliniken nu bemannas med barnmorskor från de befintliga förlossningsklinikerna, säger Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson Miljöpartiet Stockholms läns landsting

Helene Öberg menar vidare att uppstarten av BB Sophia tydligt visar landstingets problem med styrning och finansiering av akutsjukhusen. Underfinansiering av akutsjukhusen gör dem till arbetsplatser som människor vill söka sig ifrån. Den mest erfarna kompetensen söker sig till en klinik med enbart normalförlossningar, och de mest komplicerade förlossningarna lämnas åt en klinik bemannad med många som kommer med sin utbildning ganska färsk i bagaget.

När nämnden idag fattar sitt beslut om ytterligare en klinik inom vårdval förlossning finns inte underlag för hur blivande föräldrar och födande kvinnor ska hanteras, enligt Miljöpartiet

- Vi får se vad som kommer först, om det är ett mirakel som kommer att lösa bemanningsfrågan, eller politiskt ansvarstagande, avslutar Helene Öberg.

Kontakt
Helena Mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läns landsting 070 737 45 09

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa
Sedan valet 2010 är Miljöpartiet det tredje största partiet inom Stockholms läns landsting. Vi arbetar för att göra det ännu bättre att leva i Stockholmsregionen, med full tillgång till en attraktiv kollektivtrafik och en mänsklig hälso- och sjukvård. Besök oss! http://www.mp.se/stockholmsregionen