Foto: Fredrik Hjerling

​MP: Ta bort spärrarna i tunnelbanan – resenärerna måste fram

Spärrarna i tunnelbanan står i vägen för resenärerna och för en modern och trygg kollektivtrafik. Miljöpartiet vill ta bort dem. På så vis minskar trängseln och obehaget som spärrarna skapar.

- Vi vill ha en öppen spärrlinje där resenärerna blippar sin biljett själv. Det har nu testats på Tvärbanan och resultatet är en succé, säger Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson.

Vid dagens landstingsfullmäktige lämnar Miljöpartiet in en motion om otryggheten i kollektivtrafiken. Den upplevda tryggheten är viktig, men prioriteras för lågt idag. Här finns mycket att göra för att för att fler ska välja att åka kollektivt och för att de ska tycka att kollektivtrafiken känns trygg och trevlig.

Miljöpartiet vill som en åtgärd skrota spärrarna i kollektivtrafiken. På så vis blir det smidigare och tryggare för resenärerna. Det gäller till exempel för alla barn som reser med kollektivtrafiken för att ta sig till skolor och fritidsaktiviteter.

-Kollektivtrafiken ska inte vara en hinderbana. Tar vi bort spärrarna kommer resenärer smidigare fram. Det här är inga konstigheter utan finns och fungerar utmärkt i många andra städer i världen, säger Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson.

Det finns de som menar att det här skulle leda till ett ökat fuskande, men tittar vi på en stad som Wien där de inte har spärrar så är fusket i kollektivtrafiken där lägre än i Stockholm. I Wien ligger fusket på 1,7 procent medan siffran för Stockholm är 3,1 procent. I Helsingfors, där de inte heller har spärrar, är siffran 2,9 procent.

- Självklart ska alla ska betala för sig. Därför vill Miljöpartiet se mer personal i tunnelbanan som kan kontrollera biljetter. Personalen kommer också att kunna bidra till att öka tryggheten och ge service, säger Malin Karlsson.

Samtidigt finns det redan idag exempel på öppen spärrlinje i kollektivtrafiken i Stockholm. Till exempel har SL med stor framgång testat ett system där resenärerna själva fått “blippa” sin biljett på Tvärbanan och Nockebybanan.

-Det kan inte beskrivas på något annat sätt än som en succé. Biljettintäkterna ökade under försökstiden, säger Malin Karlsson.

Miljöpartiet vill att de som sitter i spärrarna ska få möjligheten att utbilda sig till trafikvärdar och biljettkontrollanter. På så vis får vi en kollektivtrafik med mer personal. Det ökar trygghet för till exempel barn som reser själva, men också för människor som reser på sena kvällar och nätter.

- Det skulle öka tryggheten. För vi ser med oro på att bara lite över hälften av kvinnor känner sig trygga när de reser ensamma på kvällar och nätter på pendeltåg och tunnelbana, säger Malin Karlsson.

För att öka tryggheten i kollektivtrafiken vill Miljöpartiet också:

1. Se till att rulltrappor och hissar i tunnelbanan fungerar.

Idag är alldeles för många trasiga. Det skapar otrygghet när det är trångt i rusningstrafik, men särskilt för människor som är beroende av fungerande hiss och rulltrappor när de reser.

2. Öppna så kallade sekundäruppgångar i tunnelbanan.

Genom att alliansen stängt vissa så kallade sekundäruppgångar i tunnelbanan på vissa tider tvingas resenärerna ta omvägar för att komma till tunnelbanan på tider som många upplever som otrygga. Det här gäller till exempel uppgången i Hjorthagen.

3. Vidareutbilda personalen som idag jobbar i spärrarna till trafikvärdar och biljettkontrollanter.

På så vis får vi mycket mer personal i kollektivtrafiken. Det är särskilt angeläget på nätter och sena kvällar.

Länkar:

Wien:https://www.wienerlinien.at/eportal3/ep/contentView.do/pageTypeId/66526/programId/74577/contentTypeId/1001/channelId/-47186/contentId/1801036

Helsingfors: https://www.hsl.fi/sv/nyheter/2017/mindre-tre-procent-av-kontrollerade-resenarerna-reste-utan-giltig-biljett-2016-9791

Stockholm:http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/nyheter-kollektivtrafik/2017/02/Arsbokslut-TN-2016-okade-biljettintakter-i-kollektivtrafiken-ger-overskott/

Stockholm: http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2017/18%20april%202017/p14-SL-2017-0184-L%C3%A4gesrapport-fusket-SL-trafiken-2016.pdf