Foto: Frederik Hjerling

MP: Satsa de statliga pengarna på bättre arbetsmiljö för vårdpersonalen

Stockholms läns landsting får nu ytterligare pengar av staten för att lösa krisen i Stockholms hälso- och sjukvård. 671 miljoner kronor i generella statsbidrag tillfaller Stockholms läns landsting, anslag som ska syfta till att förbättra villkoren för vårdpersonal.
- Arbetsmiljön på akutsjukhusen är i skriande behov av ökad grundbemanning främst på akuten och inom förlossning och barnvård. Vi vill använda de här pengarna till snabba förbättringar som personalen märker direkt. En attraktiv arbetsmiljö, förutsättningar att orka hela arbetstiden och tid för återhämtning genom tex flexibla arbetstidsmodeller säger Miljöpartiets Susanne Nordling, landstingsråd i opposition.

Får personalen rimliga förutsättningar och god arbetsmiljö är vi säkra på att kunna anställa fler och få ett slut på den permanenta personalkrisen.

Meddelandet från regeringen kommer mitt i landstingsfullmäktiges budgetdebatt för Stockholms län. I Miljöpartiets budgetförslag finns 500 miljoner som satsas på primärvården.

-Vi vill att vårdcentralerna ska kunna ta mycket större ansvar än i dag. Det är en indirekt satsning på akutsjukhusen, eftersom de i dag belastas med patienter som kunde ha fått hjälp på vårdcentralen. Minskat tryck på sjukhusen kommer också förbättra arbetssituationen.

Oppositionslandstingsråd Susanne Nordling ser stora behov i huvudstaden.

- Alliansen har haft tre mandatperioder på sig att inse att personalen är sjukvården. Har vi inte den spelar det ingen roll hur fint och världsklassigt Nya Karolinska sjukhuset är. Men Stockholms län landsting är Alliansens ideologiska lekstuga, och i den tycks personalfrågorna inte prioriteras, säger hon.

.