MP: Moderaterna ljuger om politisk enighet kring trafikplanen i nordost kommuner (Miljöpartiet i Danderyd, Täby, Österåker, Vallentuna, Norrtälje, Vaxholm, Stockholms läns landsting)

Pressmeddelande från Miljöpartiet de Gröna i Danderyd, Täby, Österåker, Vallentuna, Norrtälje, Vaxholm och Stockholms läns landsting/SL

Nyligen skickade Stockholm Nordost och dess ordförande Gunnar Oom (M) ut ett pressmeddelande där han påstår att alla partier i Danderyd, Norrtälje, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker är överens i synen på förslag till länsplan för att bygga ut transportinfrastrukturen 2010 - 2021. Det stämmer inte. Miljöpartiet delar inte yttrandet.

- Uttalandet visar på bristen på demokratisk förankring när Gunnar Oom (M) hävdar att alla partier är överens i synen på länsplanen. I flera nordostkommuner har Miljöpartiet inte varit inbjudet att delta i trafikdiskussionerna och än mindre varit närvarande när beslutet fattades, säger Mikael Adersteg, (MP) gruppledare Danderyds kommun.

- Vi håller med majoriteten om att det finns långt större behov av statliga investeringar i kollektivtrafik än det finns budgeterade pengar för. MP välkomnar dubbelspår på Roslagsbanan och en förlängning till Rimbo, nya busskörfält vid E18 och ny spårtrafik i nordost. Men vi väljer nya kollektivtrafiksatsningar framför mer vägar. Där går skiljelinjen mellan oss och Moderaterna, säger Miljöpartiets Yvonne Blombäck, ledamot i SL:s styrelse och landstingsfullmäktige.

Gunnar Oom och majoriteten i nordostkomunerna föreslår i sitt yttrande utökade trängselskatter för att finansiera mer kollektivtrafik - ett miljöpartistiskt förslag - som Moderaterna kraftigt motsatte sig 2006.

- När nu trängselavgifterna visat sig fungera vänder Oom på en femöring och visar en spricka inom Moderaterna, eftersom regeringen redan beslutat att bygga Förbifart Stockholm för trängselskatten, säger Yvonne Blombäck.

- Nu beklagar sig Moderaterna i nordostkommunerna över att pengarna inte räcker för att bygga kollektivtrafik. Det är inkonsekvent politik, säger Rolf Öberg, (MP) gruppledare i Täby och ordförande i MP Stockholmsregionen.

Miljöpartiet i nordostkommunerna kräver att intäkterna från trängselskatterna ska användas till att förbättra och bygga ut kollektivtrafiken för länets invånare.

För mer information:
Mikael Adersteg (MP) Gruppledare Danderyd