Foto: Fredrik Hjerling

MP fick rätt -avslutningsavtalet med Onemed olagligt

I dag kom förvaltningsrättens dom gällande det avslutningsavtal Stockholms läns landsting träffade med företaget Onemed. Ett avslutningsavtal som tecknades efter att omfattningen av de skenande kostnaderna för hjälpmedel avslöjades i september förra året.

Avslutningsavtalet gav Onemed ytterligare 900 miljoner kronor de kommande två åren och tecknades av hälso- och sjukvårdsdirektören trots att det vida översteg delegationsrätten på 50 miljoner kronor.

Miljöpartiet valde att överklaga beslutet, med hänvisning till att det borde vara den högsta beslutande instansen, Hälso - och sjukvårdsnämnden, som tog ansvaret.

Förvaltningsdomstolen ger Miljöpartiet rätt. Det gläder oppositionslandstingsråd Susanne Nordling (MP).

-Vi är nöjda över att domstolen delar vår uppfattning om vad som är lagligt. Ansvaret för att avtalet tecknades, och ansvaret för att avsluta det, är Alliansens. Men varken den förra ordföranden i hälso- och sjukvårdsnämnden, Filippa Rheinfeldt (M), eller den nuvarande Anna Starbrink (L) vill ta det ansvaret. Det tror jag invånarna i Stockholms län förväntar sig att de ska göra, säger Susanne Nordling (MP).

Under de elva år som Alliansen styrt landstinget, har större och större beslut allt oftare fattats av tjänstemän i stället för folkvalda.

- Det är uppenbart att det är ett medvetet sätt att styra för Alliansen i Stockholms läns landsting för att på så sätt slippa hantera jobbiga frågor politiskt, säger Susanne Nordling (MP).

Avslutningsavtalet som tjänstemannen träffade undertecknades dagen innan hälso- och sjukvårdsnämndens ordinarie sammanträde.

- Nu vill vi att landstinget tecknar ett rimligt avslutningsavtal på ett lagligt sätt. Annars vill vi se över möjligheterna att stämma Onemed. Företaget har utnyttjat kryphål i avtalet och skott sig på skattebetalarnas bekostnad, säger Susanne Nordling.