MP: 1000 nya elladdstolpar i Stockholms län till 2020

MP: 1000 nya elladdstolpar i Stockholms län till 2020

Vi ser nu ett genombrott för eldrivna fordon. Det är en lovande utveckling som väcker hopp om en fossilfri framtid även på våra vägar. Idag står trafiken för cirka en tredjedel av Sveriges samlade klimatpåverkan och det är därför viktigt att driva på utvecklingen. Miljöpartiet i Stockholms läns landsting arbetar nu för att bygga ut antalet elladdstolpar kraftigt.

- Vi lägger nu en motion om att landstinget som regionplanerare ska samordna länets kommuner för en gemensam ansökan till regeringen satsning Klimatklivet för utbyggnad av elladdstolpar. Vi anser också att utbyggnad av infrastruktur för att skapa en fossilfri fordonsflotta måste vara en huvudprioritering i den kommande regionala utvecklingsplanen, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i landstinget.

Regeringen har i budget 2016 presenterat Investeringsstödet Klimatklivet, en historisk satsning på klimatinvesteringar. Totalt handlar det om 600 miljoner årligen under de kommande tre åren som kommer finnas tillgängliga för kommuner och landsting/regioner att söka för att genomföra klimatinvesteringar.

- Vi ser också att den här utbyggnaden måste göras fort. Senast 2020 behöver vi ha byggt ut en sammanhängande infrastruktur i hela länet för att klara av att ha ställt om fordonsflottan till 2030, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.

Stockholms län har flest nyregistrerade elbilar och elhybrider i landet. Ifjol var det 2274, men i dag finns det endast 190 ladduttag i Stockholms län tillgängliga för allmänheten. En av de kommuner som redan tagit beslut om att bygga ut antalet elladdstolpar är Upplands Väsby.

Där gick Miljöpartiet till val på att kommunen i samverkan med andra aktörer skulle uppföra minst 30 nya laddstolpar för elbilar, tillgängliga för allmänheten under mandatperioden.

- Upplands Väsby satsar sju miljoner i budget på laddstolpar och vi kommer hålla vad vi lovat. Samtidigt är det viktigt också för elbilägare i vår kommun att det finns ett utbyggt nät i hela länet. Därför ser jag gärna att landstinget tar ett samordnande ansvar, säger Lennart Olsen (MP), ordförande i kommunstyrelsens Miljö- och planutskott i Upplands Väsby.

Presskontakt, Tobias Östberg