Miljöpartiet reagerar efter tveksam marknadsföring från hörselföretag

Sjukvårdspolitikern Helene Öberg (MP) reagerar efter att ett av de största hörselföretagen, Hörsam, har skickat ut en blankett med förvillande lik logotyp som Stockholms läns landstings, men endast med information om sina fem egna mottagningar. Det finns totalt 32 olika mottagningar att välja mellan. Utskickat gick till kunder som inte haft en relation till företaget på många år.

Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läna landsting menar att vårdbolagen måste ta ansvar för sin marknadsföring.

- Att erbjuda vård är inte som att sälja tvättmedel. Vårdföretag får inte missbruka sitt uppdrag via landstinget genom att marknadsföra sig på det sätt som Hörsam har gjort. Landstinget måste också bli mycket bättre på att se till att vårdbolagen sköter sig så att människor får tillförlitlig information innan de gör sina vårdval, säger Helene Öberg.

Det var under hösten 2012 som Helene Öberg blev kontaktad av människor som trott sig få information från landstinget men i själva verket fått reklam från företaget Hörsam. Det hela handlade om val av mottagning för hörselvård.

Rapport har sänt ett inslag om detta (2/1-13). Hörsam säger att de gjorde det för att hjälpa patienterna, men har efter kritik från landstinget slutat att använda den omstridda blanketten. Då hade den redan gått ut till 500 hörselskadade i Stockholm.

Här kan du se hela inslaget

Kontakt
Helene Öberg, hälso- och politisk talesperson Miljöpartiet Stockholms läns landsting

Helena Mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läns landsting