Miljöpartiet överklagar landstingsstyrelsens beslut

Miljöpartiet överklagar landstingsstyrelsens beslut

Den tredje februari fattade majoriteten i landstingsstyrelsen ett beslut om en ny delegationsordning som innebär att makt flyttas från de folkvalda till tjänstemän på förvaltningen. Tidigare har landstingsdirektören haft rätt att fatta vissa beslut om investeringar på upp till tre miljoner kronor. Nu utökas den rätten till 50 miljoner. Dessutom får direktören rätt att besluta om omprioriteringar i investeringsbudget samt köp och försäljning av fastigheter för samma belopp.
– Det är olyckligt att man nu lägger så mycket makt i en persons händer. Vi motsätter oss det här beslutet. Det strider mot Miljöpartiets syn på demokrati där beslut präglas av öppenhet och tydligt politiskt ansvar, säger Susanne Nordling oppositionslandstingsråd (MP).

Det handlar om mycket pengar, men också om demokratiska värden som står på spel. Därför väljer Miljöpartiet nu att få beslutet prövat i Förvaltningsdomstolen. Det man vill veta är om delegationsordningen har stöd i kommunallagen. I kapitel 6 paragraf 34 i första punkten står att ”ärenden som avser verksamhetens mål, inriktning, omfattning och kvalitet” ej får delegeras.

– Att delegera beslut om investeringar på upp till 50 miljoner kronor kan definitivt påverka omfattningen eller kvalitén i viss verksamhet. För 50 miljoner kronor kan också landstinget köpa och sälja en hel del fastigheter.

Överklagan skickas in till Förvaltningsrätten i Stockholm den 23 februari.