Miljöpartiet lanserar regionalt nätverk för att öka takten i bostadsbyggandet

Miljöpartiet lanserar regionalt nätverk för att öka takten i bostadsbyggandet

För att anta utmaningen med den stora bostadsbristen bildade Miljöpartiet i Stockholmsregionen i helgen ett plan- och bostadsnätverk med deltagare från samtliga kommuner och från landstinget. Samarbete över kommungränserna är en viktig nyckel till att öka takten i bostadsbyggandet.

Bostadsfrågan är en av Stockholmsregionens största utmaningar. Det har länge byggts för lite samtidigt som länets befolkning växer i snabb takt. Miljöpartiet är idag med och styr i 11 av länets kommuner. Det är en fördubbling mot förra mandatperioden. Det här innebär större möjligheter och ett större ansvar för en av regionens viktigaste frågor. Nätverket blir en plattform för samordning och för erfarenhetsutbyte.

- Nätverket ska samverka för att bygga det som krävs i regionen. Det är en stor utmaning, men också ett unikt tillfälle att bygga både mycket och hållbart. Det klarar vi under förutsättning att vi ökar erfarenhetsutbytet och lär oss av goda exempel både nationellt och internationellt, säger Elin Olsson (MP) ordförande i Exploateringsnämndens strategiråd i Stockholm och nyvald sammankallande för nätverket.

Haninge är en av de kommuner där Miljöpartiet sitter i styret, vill bygga mer och där det också finns ett stort intresse för att både bygga och bo.

- Nätverket är viktigt för vi behöver ta ett grepp på bostadsbyggandet på regional nivå. Jag vill att Haninge fortsätter växa och då främst i pendeltågsnära lägen. Haningeterrassen är ett exempel där en attraktiv, tät och levande stadskärna nu växer fram och som dessutom möjliggör minskat bilberoende, säger Annica Hjerling (MP) kommunalråd med ansvar för Hållbarhetsfrågor och första vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Fakta: Fram till 2030 väntas 500 000 personer flytta till Stockholmsregionen. Samtidigt uppger samtliga kommuner i regionen att det finns ett underskott på bostäder. Allt fler hushåll har svårt att etablera sig på bostadsmarknaden på grund av ökad befolkning, stigande bostadspriser och brist på hyresrätter. En undersökning från DN/Ipsos visar också att fler än nio av tio unga stockholmare är missnöjda med tillgången på billiga bostäder.

För mer information, kontakta: Tobias Östberg, pressekreterare (MP) 070-737 45 09