Miljöpartiet köar för förlossningsvården!

Miljöpartiet köar för förlossningsvården!

Lördag den 8 mars på internationella kvinnodagen deltar Miljöpartiets Helene Öberg, landstingsråd Stockholms läns landsting, i en aktion tillsammans med RFSU och Barnmorskeupproret, för mer resurser till förlossningsvården. Tillsammans skapas en 1 kilometer lång kö för säkra förlossningar.

– Miljöpartiet lyssnar och har tagit barnmorskornas oro på allvar från början. Det har inte alliansen i Stockholm läns landsting gjort. Nu lappar och lagar man med tillfälliga lösningar istället. Den största skillnaden är att vi förutom att lösa den akuta krisen som pågår nu, vill satsa på kvalitet och utveckla en förlossningsvård baserad på forskning, med en barnmorska per födande kvinna för ökad trygghet, säger Helene Öberg.

Miljöpartiet menar vidare att landstinget måste bli en mer attraktiv arbetsplats för att locka fler barnmorskor till yrket.

– För det behövs att vi ger rätt resurser från början så att förlossningsavdelningarna kan planera in tid för raster, återhämtning, vidareutbildning och att ledig tid ska få vara ledig tid, säger Helene Öberg.

Aktionen ”Köa för förlossningsvården!” arrangeras av RFSU Stockholm tillsammans med Barnmorskeupproret
Tid: Lördag den 8 mars kl 12:00-12:30
Plats: Norrmalmstorg
Stad: Stockholm