Miljöpartiet i Stockholm läns landsting: Vård för alla borde gälla från och med idag

Stockholms läns landsting bör redan nu ge papperslösa och gömda rätt till vård. Idag presenterade Regeringen och Miljöpartiet överenskommelsen  som innebär att gömda och papperslösa får rätt till vård som inte kan anstå, samt mödravård. Barn får rätt till samma vård som bosatta barn.

–  Den nya lagen kommer att ta ett år att formulera och besluta.  Under den tiden kommer gömda och papperslösa bli sjuka och behöva vård. I vårt landsting kommer de fortfarande behöva betala för viss vård och inte ha rätt till annan vård.  För mig är det självklart att Stockholms landsting snarast öppnar upp sjukvården i enlighet med dagens beslut säger Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson Miljöpartiet Stockholms läns landsting.

Sverige har i flera rapporter fått kritik från FN för att vi inte följer mänskliga rättigheter om allas rätt till vård.

Kontakt
Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson Miljöpartiet Stockholm läns landsting 070-737 44 19

Helena Mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stokholms läns landsting, 070-737 45 09

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa