Landstinget behöver fler kiropraktorer

Kiropraktorerna åsidosätts av landstinget menar Miljöpartiet.
- Jag var själv hos min kiropraktor och insåg att jag inte kunde få den evidensbaserade behandling jag har rätt till utan att betala helt själv, det fanns inget avtal längre. Det här gör mig både ledsen och arg, säger Lena-Maj Anding, gruppledare för Miljöpartiet i landstinget.

Miljöpartiet vill att behandling hos kiropraktorer och naprapater, legitimerade av Socialstyrelsen, erbjuds inom primärvården på alla vårdcentraler för att behandla smärta och värk.

- Alla andra vetenskapliga behandlingar finns inom ramen för högkostnadsskyddet, men många av oss som blir hjälpta av kiropraktor får betala upp till 500 kronor per behandling. Det har inte alla råd med. Läkare tar istället 140 kronor per besök och ordinerar bara smärtstillande. De hjälper oss inte, säger Lena-Maj Anding (MP).

Det lilla antal avtal som landstinget slöt med kiropraktorer för 2009 innebar en ytterligare försämring jämfört med tidigare år menar Miljöpartiet. Yrkesgruppen får inte längre betalt för att undersöka och behandla några andra besvär än smärtor från nacke och rygg.
- Andra legitimerade yrkesgrupper detaljregelras inte på detta sätt, säger Lena-Maj Anding.

Lena-Maj Anding (MP) gruppledare, 070-737 44 16
Elisabeth Richter, pressekreterare, 070-737 45 09

FAKTA: FÅ KIROPRAKTORER I STOCKHOLMS LANDSTING
Landstinget har ett för litet antal avtal med kiropraktorer och naprapater anser Miljöpartiet. De nya avtalen tolkas dessutom som att undersökning, röntgen och behandling av skelett och leder utöver nacke och rygg, t.ex. höfter, axlar, armbågar, knän eller fötter, inte får ske med subventionering av landstinget, ens i de fall där man bedömer att smärtan i nacke och axlar utlöses t.ex. från höft eller axel.

Detaljstyrningen skiljer sig markant från andra avtal som landstinget har med legitimerade yrkesgrupper. Miljöpartiet anser att legitimationen i sig innebär att vårdgivaren har en utbildning som ger utövaren mandat att göra självständiga bedömningar inom sitt yrkesområde.

Vissa kiropraktorer har reagerat på försämringen av avtalet genom att säga nej till vårdavtal med landstinget. På tisdag lämnar Lena-Maj Anding (MP) in en fråga till Filippa Reinfeldt (M) i landstingsfullmäktige om hur hon ser på landstingets avtal med kiropraktorerna.