Landstinget: MP kräver skärpning av länets klimatmål

Kollektivtrafik och sjukvård ska bedrivas utan fossilbränslen redan om sju år. Hela Stockholms län kan bli fossilbränslefritt till år 2030 om vi agerar nu. Det hävdar Miljöpartiet inför budgetbatten i landstinget imorgon.

Idag har landstinget ett beslutat mål om att 50 procent av verksamheterna ska vara fossilbränslefria år 2011 enligt Miljösteg 5, som drevs igenom av den förra majoriteten där Miljöpartiet ingick.

Nu vill partiet skärpa ambitionen: landstingets verksamheter ska vara fossilbränslefria år 2015 och hela Stockholms län ska vara fossilbränslefritt år 2030.

- Vårt förslag om fossilbränslefritt län 2030 är tufft, en riktig utmaning. Men vi tror att det kan sporra oss politiker, stockholmarna och företagen att ställa om till en mer hållbar ekonomisk utveckling som skapar nya jobb, säger Björn Sigurdson (mp), ersättare i landstingets trafik- och regionplanenämnd och Miljöpartiets representant i Stockholmsförhandlingen.

- Stockholm växer snabbt och därmed koldioxidutsläppen och den miljörelaterade ohälsan. Det största framtidshotet är planerna på Förbifart Stockholm och andra motorvägar som inte minskar trängseln, utan förvärrar utsläppen. Det behövs mer politiskt mod i klimatfrågan, säger Raymond Wigg (mp), oppositionslandstingsråd.

- Tredubblad kollektivtrafik till 2020, trängselskatt på Essingeleden och en utbyggd väg 55 kan ersätta Förbifart Stockholm, säger Björn Sigurdson.

- Trängselskatterna ska självklart gå till kollektivtrafiken. SL förlorar en halv miljard varje år som de borgerliga lägger på Sveriges dyraste motorväg, säger Raymond Wigg.

Raymond Wigg (mp), oppositionslandstingsråd
070-737 44 16
Björn Sigurdson (mp), ersättare i landstingets trafik- och regionplanenämnd, ledamot i landstingsfullmäktige
070-115 88 27
Elisabeth Richter, pressekreterare landstingskansliet
070-737 45 09

Miljöpartiets 10 förslag för minskad klimatpåverkan
1) Förbifart Stockholm och Österleden avvisas till förmån för en ny utredning av kombinationsalternativet utbyggd kollektivtrafik och förstärkt vägnät.
2) RUFS-planen 2010 anpassas till nya klimatmål och jämställdhetsfrågorna i den stärks
3) Utbyggd och attraktiv kollektivtrafik i hela länet, samt cykelsatsningar, lockar bilister
3) Etik- och miljöklassificering av alla landstingets drivmedel
5) Stärkt skydd av de gröna kilarna - länets lungor