Lägg korten på bordet

Lägg korten på bordet

I maj gick Miljöpartiet i Stockholms läns landsting tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet ut och krävde en extern revision av Nya Karolinska Sjukhuset. Detta eftersom kostnaden för projektet skenar samtidigt som varken opposition eller allmänheten får en tillfredställande insyn i projektet. Därför kändes det också som ett steg i rätt riktning när finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) i början av sommaren gick oppositionen till mötes och lovade en oberoende revision. Det förslag till revision som Alliansen idag röstat igenom i landstingsstyrelsen, med stöd av Sverigedemokraterna, är dock en stor besvikelse för alla som värnar öppenhet och transparens.

– Nu kommer varken finansieringen eller upphandlingen av Nya Karolinska Sjukhuset att granskas. Jag trodde Torbjörn Rosdahl menade allvar. Nu levererar han något som på sin höjd ser bra ut på pappret. Det här ger intryck av att det finns något att dölja, säger Susanne Nordling (MP) oppositionslandstingsråd.

Invånarna i länet har rätt att veta hur deras skattepengar används. Politikerna har rätt att veta för att undvika liknande miljardrullningar i framtiden.

–Nu ser Alliansen och Sverigedemokraterna till att varken vi eller de som bor i länet får den insyn man kan förvänta sig.