Låt Nynäshamn ha kvar geriatriken

Låt Nynäshamn ha kvar geriatriken

Nynäshamns geriatrik hotas att läggas ner, vilket innebär att tusentals patienter och deras anhöriga tvingas åka från Nynäshamn till Handens närsjukhus. Man måste tänka om och låta basgeriatriken vara kvar, säger Helene Öberg, talesperson i hälso- och sjukvårdsfrågor för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

Under dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden kommer ledamoterna ta ställning till ett förslag om att upphandla den så kallade basgeriatriken i flera områden i Stockholm.

– Basgeriatriken har ett viktigt uppdrag i att bygga nätverk med anhöriga, primärvården och kommunen. Det är svårt att tänka sig att detta viktiga arbete inte kommer bli lidande av att man flyttar kliniken fyra mil bort från dessa verksamheter. Vi tror Stig Nyman har fel när han säger att stockholmarna är bortskämda med avstånd, särskilt när det gäller äldre och sjuka, säger Helene Öberg (MP).

– Förslaget om sammanslagning grundar sig i att Nynäshamns geriatrik har ett mindre befolkningsunderlag än de andra klinikerna. Vi vet att den äldre andelen av befolkningen ökar, så det finns anledning att tro att underlaget kommer bli större i framtiden. Vi anser därför att det är förhastat att slå samman klinikerna och vill skicka tillbaka ärendet till förvaltningen för att låta dem få tid att genomföra en mer noggrann konsekvensanalys och komma med alternativa förslag, säger Helene Öberg (MP).

För mer information:

Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting, 070-737 44 19

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09