Kritiken mot SOS Alarm en möjlighet till förbättrad patientsäkerhet

Kritiken mot SOS Alarm en möjlighet till förbättrad patientsäkerhet

Med anledning av den senaste tidens kritik mot SOS Alarm kommer Helene Öberg (MP) ställa en fråga till Filippa Reinfeldt (M) på tisdagens landstingsfullmäktige om hon kommer ställa högre krav på patientsäkerhet och bemötande när tjänsten som SOS Alarm utför ska upphandlas på nytt.

– Det är naturligtvis viktigt att vi tar tillvara på den kritik som har funnits under den senaste tiden mot larmcentralen, för att vi ska få till förbättringar inför framtiden. Diskussionerna kring Emil Linnells tragiska dödsfall har fått flera att komma fram med allvarlig kritik mot bemötandet från SOS Alarm. Nu i helgen hade även vår egen partikollega Anders Wallner svårt att få en ambulans efter att han blivit knivskuren vid ett rånöverfall. Sådant får bara inte hända och det är därför viktigt att vi ständigt arbetar för att förbättra våra avtal gentemot privata utförare, säger Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting.

– Det som har hänt har skadat förtroendet för vårt larmnummer 112. Om den första larmkontakten inte fungerar, hur ska människor då kunna känna sig trygga? Nu är det viktigt att dra i handbromsen och säkerställa tilliten till 112 och SOS Alarm. Är man i nöd ska man få hjälp och hur nöd definieras är upp till den som ringer, säger Susanne Nordling (MP), ledamot i landstingets beredning för patientsäkerhet.

Upphandlingsprocessen för tjänsten som SOS Alarm idag utför, ska starta under 2012.

För mer information:

Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting, 070-737 44 19

Susanne Nordling, ledamot för Miljöpartiet de gröna i landstingets beredning för patientsäkerhet, 070-210 15 55

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09