Höj trafikvärdarnas status

Trafikvärdsyrket måste uppgraderas och bli en egen yrkesgrupp som kan röra sig inom hela trafiksystemet, anser Miljöpartiet.
- Yrkets status måste höjas, fler ska anställas och de borde få egen utbildning, föreslår Yvonne Blombäck, (MP) i SL:s styrelse.

Miljöpartiets trafikpolitiker, Yvonne Blombäck och oppositionslandstingsrådet Raymond Wigg, är på turné bland anställda i kollektivtrafiken. Idag besökte de Råsta bussgarage och träffade bussförare, fackrepresentanter och arbetsgivaren Buslink.

- Alla vi mötte var överens om att trafikvärdarna behövs i anslutning till busstrafiken, att de ökar tryggheten och servicen och minskar konflikterna. Yrket behöver stödjas och utvecklas för resenärernas skull, säger Yvonne Blombäck.

Miljöpartiet vill, precis som Kommunal, att bussförarna ska befrias från uppgiften att kontrollera färdbevis. Miljöpartiet tycker att viseringen istället ska skötas genom självscanning och fler kontroller och att trafikvärden, istället för busschauffören, ska hjälpa till med självscanning och informera om turer och biljetter.

- Nuvarande viseringskrav är ett arbetsmiljöproblem. Den utsätter förarna för stress och konflikter och skapar köer till bussen för passagerarna. Att ta bort förarnas viseringstvång ligger i linje med vår politik för ett spärrfritt SL med fler stickkontroller istället, säger Raymond Wigg.

Moderatledningen i SL har beslutat att på sikt ta bort trafikvärdarna som släpper på resenärerna i de bakre bussdörrarna i innerstaden.
- Det är helt fel väg att gå, säger Yvonne Blombäck.

Yvonne Blombäck, (MP) SL:s styrelse
Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd