Hemlösas tänder glöms bort

- Hur ska man kunna sköta tänderna när man inte har någon bostad? Det behövs omedelbara insatser och en enda budget för hemlösa-multisjukas olika vårdbehov, säger Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd.

Miljöpartiet lyfte i fullmäktigedebatten förra veckan behovet av en enda sammanhållen budget för all vård av hemlösa-multisjuka. Vården av hemlösa-multisjuka har stora brister visar en rapport som tas upp till hälso- och sjukvårdsnämnden idag. Något av allvaret illustreras av att vårdgivarna har återkrävts på den största delen av kvalitetsersättningen under 2008 på grund av bristande samordning.

Tandvården är ett område som glömts bort tycker MP. Den nämns inte ens i uppdraget att förbättra vården för hemlösa i länet.
- Tänderna är det som först tar stryk och bristande tandvård det orsakar sen andra sjukdomar. Tandvården för hemlösa måste få mer resurser och integreras mycket bättre med annan vård och socialt stöd, säger Raymond Wigg.

Det finns inte alltid förståelse från socialtjänsten för att behandlingsperioderna behöver sträcka sig utöver ett år som är det vanliga. Miljöpartiet vill att man ska kunna göra ett undantag från regeln.

- Hemlöshet, sjukdomar och psykisk ohälsa gör att det är svårt att planera sin tid. En åtgärd kan ta upp till två år innan den är klar. Hemlösa behöver större förståelse och flexibilitet från socialtjänsten när det gäller ekonomiskt stöd för vårdinsatser, säger Lena-Maj Anding (MP) i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd
070-470 08 06 alternativt 070-737 44 16