Gör om Nya karolinska till ett bi-hotell i världsklass

Gör om Nya karolinska till ett bi-hotell i världsklass

Insektsdöden är Stockholmsregionens största utmaning. Miljöpartiet vill därför bygga om Nya Karolinska till ett bihotell för att göra något åt saken på riktigt.

-Kompetensen finns i sjukhusets styrelserum. Många har redan bisysslor, säger Tomas Eriksson (MP) gruppeldare.

Nya karolinska blev inte det sjukhus vi hoppats på. Miljöpartiet vill därför att sjukhuset görs om till norra europas största insektshotell.

-Vi kan inte bara stå och se på när insekterna faller döda till marken och moderaterna går på knä i sitt eviga krishanterande av sjukhuset. Insekterna och klimatet kan inte vänta, säger Tomas Eriksson.

En ombyggnad skulle kunna vara klar till 2022 och det är fler än Miljöpartiet som tänkt i de här banorna. Konsulter på sjukhuset har fått kritik för att ha fakturerat massor för oklart vad, men sanningen är att de ägnat varje konsulttimme åt att planera för att förvandla Nya Karolinska till en gigantisk bikupa.

Konsulterna svärmar kring sjukhuset och sist någon räknade var de närmare 6000.

- De kommer nu att döpa om sitt företag till Boston Bee consulting group och sina konsulter till drönare, säger Susanne Nordling.

Självklart kommer det att kosta en del att bygga om sjukhuset till den nya verksamheten.

-Ombyggnationen kommer däremot inte kosta skattebetalarna en krona. Planen är att sälja ett par stödstrumpor landstinget köpt in, en dörr och en rullgardin från NKS. Det här kommer att finansiera ombyggnaden av sjukhuset, tunnelbanans gula linje och en snabbtågslinje mellan Stockholm och Oslo, säger Susanne Nordling.

En bieffekt är att Stockholms läns landsting kommer att kunna erbjuda gratis honungsvatten till samtliga i länet oavsett om de har ont i halsen eller ej.